جلد 11، شماره 4 - ( زمستان 1393 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 361-352 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Robatsarpooshi D, sadeghi H, Hosseini S, Robat Sarpoushi H, Rajabzadeh R, Karimi Moghaddam S. The impact of educational films and pamphlets on the knowledge and attitude of high schools students about thalassemia . Sci J Iran Blood Transfus Organ 2015; 11 (4) :352-361
URL: http://bloodjournal.ir/article-1-812-fa.html
رباط سرپوشی داود، صادقی هاجر، حسینی سید حمید، رباط سرپوشی حمید، رجب‌زاده رضوان، کریمی مقدم سمیه. مقایسه تاثیر نمایش فیلم و جزوه آموزشی بر آگاهی و نگرش دانش‌آموزان در مورد بیماری تالاسمی. فصلنامه پژوهشی خون. 1393; 11 (4) :352-361

URL: http://bloodjournal.ir/article-1-812-fa.html


بجنورد ـ ایران ـ کدپستی: 9414951153
چکیده:   (7768 مشاهده)

  چکید ه

  سابقه و هدف

  روش‌های آموزشی مؤثر می­تواند نقش مهمی در افزایش سطح آگاهی جوانان قبل از ازدواج و در نتیجه پیشگیری از بیماری تالاسمی ایفا کند. این مطالعه با هدف تاثیر نمایش فیلم و جزوه آموزشی بر آگاهی و نگرش دانش‌آموزان دختر دبیرستانی شهرهای گرمه و جاجرم انجام گرفت.

  مواد و روش‌ها

  این مطالعه نیمه تجربی بر روی 489 نفر از دانش‌آموزان دختر گرمه و جاجرم در سال 1389 انجام شد. نمونه­ها به سه گروه شاهد، جزوه آموزشی و نمایش فیلم با روش نمونه­گیری چند مرحله‌ای دسته‌بندی شدند. میزان آگاهی و نگرش آن­ها قبل و بعد از مداخله سنجش شد. داده­ها با استفاده از پرسشنامه­ای که پایایی و روایی آن مورد تایید قرار گرفته بود جمع­آوری و به وسیله نرم‌افزار 16 SPSS و آزمون­های تی ­زوج و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شدند.

  یافته‌ها

  نتایج نشان داد که قبل از مداخله، سه گروه از نظر آگاهی تفاوتی نداشته­اند و پس از مداخله سه گروه از نظر آگاهی متفاوت بوده­اند(05/0 p< )، که مربوط به تفاوت بین گروه‌های مداخله و کنترل بوده است. قبل و بعد از مداخله، تفاوت معنا­داری بین نگرش سه گروه وجود داشت(به ترتیب 01/0 p= ، 03/0 = p ). در هر سه گروه، آگاهی بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله افزایش داشت(برای هر سه گروه 01/0 p= ).

  نتیجه گیری

  با توجه به تاثیر روش­هایی هم چون نمایش فیلم و جزوه آموزشی بر آگاهی دانش­آموزان، پیشنهاد می­­گردد آموزش‌دهندگان از روش­های آموزشی دیداری جهت آموزش مؤثرتر استفاده نمایند و مسؤولین مربوطه نیز با برنامه‌ریزی این امکان را فراهم کنند.

 

متن کامل [PDF 271 kb]   (1975 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1473 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
انتشار: 1393/10/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی خون می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Iran Blood Transfus Organ

Designed & Developed by : Yektaweb