


 
   ،    هاجر صادقی
،    هاجر صادقی  
   ،    سید حمید حسینی*
،    سید حمید حسینی*  
   ،    حمید رباط سرپوشی
،    حمید رباط سرپوشی  
   ،    رضوان رجبزاده
،    رضوان رجبزاده  
   ،    سمیه کریمی مقدم
،    سمیه کریمی مقدم  
   
                    چکید ه
سابقه و هدف
روشهای آموزشی مؤثر میتواند نقش مهمی در افزایش سطح آگاهی جوانان قبل از ازدواج و در نتیجه پیشگیری از بیماری تالاسمی ایفا کند. این مطالعه با هدف تاثیر نمایش فیلم و جزوه آموزشی بر آگاهی و نگرش دانشآموزان دختر دبیرستانی شهرهای گرمه و جاجرم انجام گرفت.
مواد و روشها
این مطالعه نیمه تجربی بر روی 489 نفر از دانشآموزان دختر گرمه و جاجرم در سال 1389 انجام شد. نمونهها به سه گروه شاهد، جزوه آموزشی و نمایش فیلم با روش نمونهگیری چند مرحلهای دستهبندی شدند. میزان آگاهی و نگرش آنها قبل و بعد از مداخله سنجش شد. دادهها با استفاده از پرسشنامهای که پایایی و روایی آن مورد تایید قرار گرفته بود جمعآوری و به وسیله نرمافزار 16 SPSS و آزمونهای تی زوج و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها
نتایج نشان داد که قبل از مداخله، سه گروه از نظر آگاهی تفاوتی نداشتهاند و پس از مداخله سه گروه از نظر آگاهی متفاوت بودهاند(05/0 p< )، که مربوط به تفاوت بین گروههای مداخله و کنترل بوده است. قبل و بعد از مداخله، تفاوت معناداری بین نگرش سه گروه وجود داشت(به ترتیب 01/0 p= ، 03/0 = p ). در هر سه گروه، آگاهی بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله افزایش داشت(برای هر سه گروه 01/0 p= ).
نتیجه گیری
با توجه به تاثیر روشهایی هم چون نمایش فیلم و جزوه آموزشی بر آگاهی دانشآموزان، پیشنهاد میگردد آموزشدهندگان از روشهای آموزشی دیداری جهت آموزش مؤثرتر استفاده نمایند و مسؤولین مربوطه نیز با برنامهریزی این امکان را فراهم کنند.
| بازنشر اطلاعات | |
|   | این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |