Hoseyni M, Hajibaygi B, Pourmohammad M, Mirzaie R, Sedighzadeh S, Sharifzadeh G et al . Understanding the Organizational Culture from the staff perspective in Iranian Blood Transfusion Organization
based on Denison's Model. Sci J Iran Blood Transfus Organ 2024; 21 (1) :54-65
URL:
http://bloodjournal.ir/article-1-1476-fa.html
حسینی مهدی، حاجی بیگی بشیر، پورمحمد مدینه، میرزایی رضا، صدیق زاده سمانه، شریف زاده غلامرضا و همکاران.. مطالعه و بررسی فرهنگ سازمانی سازمان انتقال خون ایران از دیدگاه پرسنل بر اساس مدل دنیسون. فصلنامه پژوهشی خون. 1403; 21 (1) :54-65
URL: http://bloodjournal.ir/article-1-1476-fa.html
مرکز تحقیقات انتقال خون ـ مؤسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون و اداره کل انتقال خون بیرجند
چکیده: (1220 مشاهده)
چکیده
سابقه و هدف
تدوین چشمانداز بدون شناخت فرهنگ سازمانی، باورها و ارزشهای مشترک کارکنان، تلاشی نافرجام است. شناخت فرهنگ سازمانی، پیشبینی عملکرد را میسر میسازد. هدف پژوهش، شناخت فرهنگ سازمانی برای درک رویکردها و انتظارات درجهت اولویتبندی مسائل و مقایسه گروههای کاری توسط مدیران برای بهرهوری بیشتر بود.
مواد و روشها
این پژوهش مقطعی در سالهای 1398 تا 1400 در سازمان انتقال خون ایران انجامشد. جامعه آماری این پژوهش کارکنان ستاد مرکزی و ادارات کل انتقالخون بودند که با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای، 384 نفر از آنها وارد مطالعه شدند. برای گردآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه 60 سؤالی فرهنگ سازمانی بر اساس مدل دنیسون استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین، انحرافاستاندارد) و استنباطی (t مستقل، تجزیه و تحلیل واریانس، آزمونهای تعقیبی توکی و ضریب پیرسون) بر حسب متغیرهای دموگرافیک، از نرمافزار 2022 SPSS و 2013 EXCEL استفاده شد.
یافتهها
یافتهها نشان داد سازمان انتقال خون ایران دارای فرهنگ سازمانی متوسط/قوی با نمره 31/179 (انحرافمعیار 7/34) میباشد و بیشترین تاثیر را بعد رسالت با نمره 60/46 از بین ابعاد فرهنگ سازمانی دارد. همچنین شاخصهای «مشتریمداری و توسعه قابلیتها» نیازمند بهبود است.
نتیجه گیری
بر اساس یافتهها اکثر کارکنان چشمانداز، نیات استراتژیک و مأموریت سازمان را درک کردهاند، اما قابلیتهایشان به خوبی دیده نمیشود. باید برای گروههای کاری ارزش بیشتری قائل شده و به آنها اعتماد کرد. با توجه به نمره مشتری مداری بایستی با استفاده از دورههای بازآموزی، ضمن انگیزش پرسنل، تکریم ارباب رجوع، قابلیتها وتواناییهای کارکنان توسعه یابد و استانها از تجربیات هم بهرهبرداری نمایند.