جلد 21، شماره 1 - ( بهار 1403 )                   جلد 21 شماره 1 صفحات 65-54 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hoseyni M, Hajibaygi B, Pourmohammad M, Mirzaie R, Sedighzadeh S, Sharifzadeh G et al . Understanding the Organizational Culture from the staff perspective in Iranian Blood Transfusion Organization based on Denison's Model. Sci J Iran Blood Transfus Organ 2024; 21 (1) :54-65
URL: http://bloodjournal.ir/article-1-1476-fa.html
حسینی مهدی، حاجی بیگی بشیر، پورمحمد مدینه، میرزایی رضا، صدیق زاده سمانه، شریف زاده غلامرضا و همکاران.. مطالعه و بررسی فرهنگ سازمانی سازمان انتقال خون ایران از دیدگاه پرسنل بر اساس مدل دنیسون. فصلنامه پژوهشی خون. 1403; 21 (1) :54-65

URL: http://bloodjournal.ir/article-1-1476-fa.html


مرکز تحقیقات انتقال خون ـ مؤسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون و اداره کل انتقال خون بیرجند
چکیده:   (1220 مشاهده)
چکیده
سابقه و هدف
تدوین چشم­انداز بدون شناخت فرهنگ سازمانی، باورها و ارزش‌های مشترک کارکنان، تلاشی نافرجام است. شناخت فرهنگ سازمانی، پیش­بینی عملکرد را میسر می­سازد. هدف پژوهش، شناخت فرهنگ سازمانی برای درک رویکردها و انتظارات درجهت اولویت‌بندی مسائل و مقایسه گروه‌های کاری توسط مدیران برای بهره‌وری بیشتر بود.
مواد و روش‌ها
این پژوهش ­مقطعی در سال‌های 1398 تا 1400 در سازمان انتقال ­خون ایران انجام­شد. جامعه آماری این پژوهش کارکنان ستاد مرکزی و ادارات کل انتقال­خون بودند که با استفاده از نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای، 384 نفر از آن‌ها وارد مطالعه شدند. برای گردآوری داده­های مورد نیاز از پرسشنامه 60 سؤالی فرهنگ سازمانی بر اساس مدل­ دنیسون استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین، انحراف­استاندارد) و استنباطی (t­ مستقل، تجزیه و تحلیل واریانس، آزمون‌های تعقیبی توکی و ضریب پیرسون) بر حسب متغیرهای دموگرافیک، از نرم‌افزار 2022 SPSS و 2013 EXCEL استفاده شد.
یافته‌ها
یافته­ها نشان داد سازمان انتقال ­خون ایران دارای فرهنگ سازمانی متوسط/قوی با نمره 31/179 (انحراف­معیار 7/34) می‌باشد و بیشترین تاثیر را بعد رسالت با نمره 60/46 از بین ابعاد فرهنگ سازمانی دارد. هم‌چنین شاخص‌های «مشتری­مداری و توسعه قابلیت‌ها» نیازمند بهبود است.
نتیجه گیری
بر اساس یافته­ها اکثر کارکنان چشم‌انداز، نیات استراتژیک و مأموریت سازمان را درک کرده‌اند، اما قابلیت‌هایشان به خوبی دیده نمی­شود. باید برای گروه­های کاری ارزش بیشتری قائل شده و به آن‌ها اعتماد کرد. با توجه به نمره مشتری­ مداری بایستی با استفاده از دوره‌های بازآموزی، ضمن انگیزش پرسنل، تکریم ارباب رجوع، قابلیت‌ها وتوانایی‌های کارکنان توسعه یابد و استان‌ها از تجربیات هم بهره­برداری نمایند.

 
متن کامل [PDF 438 kb]   (426 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (458 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: دكتراي مديريت رفتار سازماني و منابع انساني
انتشار: 1403/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی خون می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Iran Blood Transfus Organ

Designed & Developed by : Yektaweb