رضایت شغلی در هر سازمان، باعث موفقیت و اعتلای سازمان میشود. مراکز انتقال خون به علت داشتن اهداکنندگان داوطلب جهت اهدای خون، نیازمند داشتن کارکنانی با روحیه قوی جهت حفظ این اهداکنندگان و تامین خون سالم برای تامین خواستههای بیماران میباشند. به همین دلیل این مطالعه با هدف بررسی رضایت کارکنان این مراکز انجام شد.
مواد و روشها
مطالعه حاضر از نوع توصیفی ـتحلیلی و مقطعی بود که در سال١٣٩٣بر روی120نفرازکارکنانمراکز انتقال خوناستانکرمان و به صورت سرشماری انجام شد. تعداد 97 پرسشنامه تکمیل شده و به محققین برگردانده شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد رضایت شغلی استفاده شد. دادههاباروشهایآماریتوصیفی وتحلیلیشامل آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه به کمک نرمافزار 18SPSS تحلیل گردیدند.
یافتهها
نتایج این مطالعه نشان داد که رضایت کلی کارکنان در حد متوسط است(66/0 ± 17/3) که برای مردان و زنان به ترتیب 08/ ± 08/3 و 09/ ± 23/3 بود. بیشترین رضایت از همکاران(05/1 ± 70/3) و کمترین رضایت از پرداخت(94/0 ± 35/2) و بعد از آن ارتقای شغلی(1/0 ± 56/2) بود. هم چنین رضایت از ماهیت کار (79/0 ± 17/3) و سرپرست(98/0 ± 50/3) نیز وضعیتی مانند رضایت کلی داشتند.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که میتوان با پرداخت عادلانهتر به کارکنان و ارتقای شغلی آنها بر اساس نظام شایسته سالاری، میزان رضایت را در آنها تا حد زیادی افزایش داد.
Kalantari A, Amiresmaili M, Ghazizadeh M, Zareei J, Hosseini S. Job satisfaction of the staff of Kerman blood centers. Sci J Iran Blood Transfus Organ 2016; 13 (2) :114-121 URL: http://bloodjournal.ir/article-1-962-fa.html