جلد 22، شماره 3 - ( پائیز 1404 )                   جلد 22 شماره 3 صفحات 218-218 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousakhani M, Khorasani A, Chegini A, Teimourpour A, Sarem F, Miri M S. Educational Needs Assessment of Blood Bank Staff in the Transfusion Process. bloodj 2025; 22 (3) :218-218
URL: http://bloodjournal.ir/article-1-1579-fa.html
موسی خانی مینا، خراسانی اباصلت، چگینی آزیتا، تیمورپور امیر، صارم فریبا، میری مائده سادات. ارزیابی و تحلیل نیازهای آموزشی کارشناسان بانک خون در فرآیند انتقال خون. فصلنامه پژوهشی خون. 1404; 22 (3) :218-218

URL: http://bloodjournal.ir/article-1-1579-fa.html


گروه علوم تربیتی ـ دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی ـ واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (113 مشاهده)
چکیده
سابقه و هدف 
تعیین نیازهای آموزشی کارشناسان بانک خون مرتبط با فرآیند انتقال خون منجر به بهبود دانش و مهارت‌ها، ارتقای کیفیت خدمات ارائه‌شده و بهبود عملکرد آن‌ها می‌شود. این مطالعه با هدف شناسایی نیازهای آموزشی کارشناسان بانک خون در زمینه فرآیند انتقال خون انجام شد.
مواد و روش‌ها
این پژوهش کاربردی و توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل کارشناسان بانک خون بیمارستان‌های ایران بود. نمونه‌گیری در دو مرحله انجام شد: ابتدا ۲۱ بیمارستان به روش‌های طبقه‌بندی، تصادفی، ملاک‌مدار و هدفمند انتخاب شدند، سپس از هر بیمارستان دو کارشناس معرفی و در نهایت ۹ نفر از آن‌ها با تخصص بالا برای ادامه پژوهش برگزیده شدند. جمع‌آوری داده‌ها با پرسشنامه محقق‌ ساخته مبتنی بر روش استاندارد مهارت و دیکوم (روش طراحی برنامه‌های آموزشی یا دوره‌های مهارتی) انجام شد که روایی آن با نظر خبرگان و پایایی آن با آلفای کرونباخ (0.92) تأیید گردید. داده‌ها از طریق کارگاه‌های آموزشی جمع‌آوری و وظایف اصلی و فرعی، اولویت‌بندی آن‌ها، دانش، مهارت و نگرش‌های موردنیاز در زمینه شایستگی‌ها، محتوای آموزشی و اهداف رفتاری مشخص شد. سپس، دوره‌های آموزشی متناسب طراحی گردید. برای صحت‌سنجی، ارزیابی‌های سه ‌مرحله‌ای شامل بررسی خبرگان انتقال خون، مقایسه با پایگاه  O*NET(بانک اطلاعاتی مشاغل) و تحلیل گروه‌های کانونی انجام شد.
یافته‌ها
نتایج به‌ دست آمده شامل 8 وظیفه اصلی و 45 وظیفه فرعی می‌باشد، هم‌چنین اولویت‌بندی وظایف فرعی، سطوح و حیطه شایستگی برای هر وظیفه مشخص گردید جمع امتیاز کسب شده در این شغل 4.02 بوده که با توجه به امتیاز به دست آمده در حیطه و سطح شایستگی «تسلط» قرار دارد و در نهایت 9 عنوان دوره آموزشی جهت طراحی دوره‌های آموزشی استخراج گردید.
نتیجه گیری            
تعیین نیازهای آموزشی کارشناسان بانک خون می‌تواند پایه و اساس برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای بهبود سطح دانش، مهارت‌ و نگرش‌های کارشناسان بانک خون باشد. ایجاد یک نظام آموزشی جامع و یک‌پارچه، شامل آموزش مداوم و نظارت بر اجرای صحیح دستورالعمل‌های استاندارد، نقش مهمی در ارتقاء کیفیت خدمات انتقال خون و افزایش ایمنی بیماران ایفا خواهد کرد.
 
متن کامل [PDF 699 kb]   (45 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بانك خون

فهرست منابع
1. Adams KW, Tolich D. Blood transfusion: the patient's experience. Am J Nurs 2011; 111(9): 24-30; quiz 31-2. [DOI:10.1097/01.NAJ.0000405057.23324.a8] [PMID]
2. Encan B, Akin S. Knowledge of blood transfusion among nurses. J Contin Educ Nurs 2019; 50(4): 176-82. [DOI:10.3928/00220124-20190319-08] [PMID]
3. Rothschild JM, McGurk S, Honour M, Lu L, McClendon AA, Srivastava P, et al. Assessment of education and computerized decision support interventions for improving transfusion practice. Transfusion 2007; 47(2): 228-39. [DOI:10.1111/j.1537-2995.2007.01093.x] [PMID]
4. Mole LJ, Hogg G, Benvie S. Evaluation of a teaching pack designed for nursing students to acquire the essential knowledge for competent practice in blood transfusion administration. Nurse Educ Pract 2007; 7(4): 228-37. [DOI:10.1016/j.nepr.2006.08.004] [PMID]
5. Wu W-C, Rathore SS, Wang Y, Radford MJ, Krumholz HM. Blood transfusion in elderly patients with acute myocardial infarction. N Engl J Med 2001; 345(17): 1230-6. [DOI:10.1056/NEJMoa010615] [PMID]
6. Watson D, Hearnshaw K. Understanding blood groups and transfusion in nursing practice. Nurs Stand 2010; 24(30): 41-8. [DOI:10.7748/ns2010.03.24.30.41.c7635] [PMID]
7. Yar Mohammadian MH, Bahrami S, Forughi Abari A A. Health Directors and Experts, and Proper Need Assessment Models. Iranian Journal of Medical Education 2003; 3(1): 71-9. [Article in Farsi]
8. Saadat E. Human Resource Management. Tehran: Samt; 2004. p. 10-40. [Persian]
9. Zareiyan Jahromi A, Ahmadi F. Learning needs assessment in bachelor of nursing: a qualitative research. Iranian Journal of Medical Education 2005; 5(2): 81-92. [Article in Farsi]
10. Rambiritch V, Vermeulen M, Bell H, Knox P, Nedelcu E, Al-Riyami AZ, et al. Transfusion medicine and blood banking education and training for blood establishment laboratory staff: A review of selected countries in Africa. Transfusion 2021; 61(6): 1955-65. [DOI:10.1111/trf.16372] [PMID] []
11. Damanhouri GA. The impact of training in transfusion medicine. ISBT Science Series 2009; 4(1): 95-8. [DOI:10.1111/j.1751-2824.2009.01217.x]
12. Karni KR. Educating medical technologists to minimize errors in blood banking. Transfusion 1991; 31(4): 290-2. [DOI:10.1046/j.1537-2995.1991.31491213288.x] [PMID]
13. Fathi Vajargah K. Principles of curriculum planning. Tehran: Iran-Zamin Publications; 2005. p. 55-63. [Persian]
14. Saleem U, Naveed MA, Samiullah M, Tanveer U, Alam S, Zafar AF, et al. Is the curriculum of transfusion medicine in MBBS aligned with practical needs: A point of view of fresh graduates. Asian J Transfus Sci 2024; 18(2): 230-6. [DOI:10.4103/ajts.ajts_120_21] [PMID] []
15. Haspel RL, Lin Y, Mallick R, Tinmouth A, Cid J, Eichler H, et al. Internal medicine resident knowledge of transfusion medicine: results from the BEST‐TEST international education needs assessment. Transfusion 2015; 55(6): 1355-61. [DOI:10.1111/trf.12968] [PMID]
16. Gharehbaghian A, Javadzadeh Shahshahani H, Attar M, Rahbari Bonab M, Mehran M, Tabrizi Namini M. Assessment of physicians knowledge in transfusion medicine, Iran, 2007. Transfus Med 2009; 19(3): 132-8. [DOI:10.1111/j.1365-3148.2009.00923.x] [PMID]
17. Salimi S, jabbarzade M, Fotohi A, Fafahini F. Evaluation of the knowledge level of Iranian medical graduates about transfusion medicine. J Iran Blood Transfus 2009; 5(4): 275-9. [Article in Farsi]
18. Kaur P, Kaur G, Kaur R, Sood T. Assessment of impact of training in improving knowledge of blood transfusion among clinicians. Transfus Med Hemother 2014; 41(3): 222-6. [DOI:10.1159/000362896] [PMID] []
19. Kavaklioglu AB, Dagci S, Oren B. Determination of health workers' level of knowledge about blood transfusion. North Clin Istanb 2017; 4(2): 165-72.
20. Assemi S. What the nurse should know and do about blood transfusion. Iranian Nursing Journal 2004; 16(36): 1-15. [Article in Farsi]
21. Aslani Y, Etemadyfar S, Noryan K. Nurses' knowledge of blood transfusion in medical training centers of Shahrekord University of Medical Science in 2004. Iran J Nurs Midwifery Res 2010; 15(3): 141-4.
22. Purfarzad Z, Farmahini Farahani M, Ghamarizare Z, Ghorbani M, Zamani M. Nurses' Knowledge and practice of blood transfusion in hospitals of Arak in 2010. J Iran Blood Transfus 2012; 9(3): 337-45. [Article in Farsi]
23. Jafari E, Koohestani S, Ghaziizade M. Knowledge among health care workers about hemovigilance in hospitals of Kerman in 2018. J Iran Blood Transfus 2019; 16(4): 280-8. [Article in Farsi]
24. Taheri-Ezbarami Z, Rafie-papkiadeh S, Mirzaie Takmili M, Kazemnejad-Leili's E. Knowledge and Clinical Decision-Making of Nursing Students of Guilan University of Medical Sciences in Use of Blood Transfusion in Pediatric Nursing. J Iran Blood Transfus 2020; 17(3): 188-99. [Article in Farsi]
25. Lee ELS, Rahim A, Arzuar N, Din T, Azdiana S. Knowledge of blood transfusion among nurses at hospital pulau pinang: nursing responsibilities and patient management related to transfusion reactions. Education in Medicine Journal 2016; 8(4): 47-56. [DOI:10.5959/eimj.v8i4.473]
26. Kasraian L. The awareness of medical staff of hospitals in Shiraz about transfusion medicine and the mpact of education. J Iran Blood Transfus 2014; 11(3): 214-20. [Article in Farsi]
27. Islami Vaghar M. The Impact of an Educational Program on Blood and Blood Products Transfusion on Nurses' Level of Knowledge and Performance. J Med Life 2018; 11(3): 238-42. [DOI:10.25122/jml-2018-0016] [PMID] []
28. Freixo A, Matos I, Leite A, Silva A, Bischoff F, Carvalho M, et al. Nurses knowledge in Transfusion Medicine in a Portuguese university hospital: the impact of an education. Blood Transfus 2017; 15(1): 49-52.
29. Chegini A, Jamalian A, Abdolhosseini R, Broujerdi A, Zadsar M. Comparison of face-to-face and virtual training in implementation of patient blood management. J Iran Blood Transfus 2023; 20(1):19-27. [Article in Farsi]
30. Chegini A, Zadsar M, Boroujerdi Alavi A. Evaluating the Knowledge Retention After Virtual Training of Patient Blood Management Among Hospital's Personnel After One Year. Jundishapur J Health Sci 2025; 17(2): e159352. [DOI:10.5812/jjhs-159352]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی خون می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Iranian Blood Transfusion

Designed & Developed by: Yektaweb