جلد 22، شماره 3 - ( پائیز 1404 )                   جلد 22 شماره 3 صفحات 218-218 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousakhani M, Khorasani A, Chegini A, Teimourpour A, Sarem F, Miri M S. Educational Needs Assessment of Blood Bank Staff in the Transfusion Process. bloodj 2025; 22 (3) :218-218
URL: http://bloodjournal.ir/article-1-1579-fa.html
موسی خانی مینا، خراسانی اباصلت، چگینی آزیتا، تیمورپور امیر، صارم فریبا، میری مائده سادات. ارزیابی و تحلیل نیازهای آموزشی کارشناسان بانک خون در فرآیند انتقال خون. فصلنامه پژوهشی خون. 1404; 22 (3) :218-218

URL: http://bloodjournal.ir/article-1-1579-fa.html


گروه علوم تربیتی ـ دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی ـ واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (23 مشاهده)
چکیده
سابقه و هدف 
تعیین نیازهای آموزشی کارشناسان بانک خون مرتبط با فرآیند انتقال خون منجر به بهبود دانش و مهارت‌ها، ارتقای کیفیت خدمات ارائه‌شده و بهبود عملکرد آن‌ها می‌شود. این مطالعه با هدف شناسایی نیازهای آموزشی کارشناسان بانک خون در زمینه فرآیند انتقال خون انجام شد.
مواد و روش‌ها
این پژوهش کاربردی و توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل کارشناسان بانک خون بیمارستان‌های ایران بود. نمونه‌گیری در دو مرحله انجام شد: ابتدا ۲۱ بیمارستان به روش‌های طبقه‌بندی، تصادفی، ملاک‌مدار و هدفمند انتخاب شدند، سپس از هر بیمارستان دو کارشناس معرفی و در نهایت ۹ نفر از آن‌ها با تخصص بالا برای ادامه پژوهش برگزیده شدند. جمع‌آوری داده‌ها با پرسشنامه محقق‌ ساخته مبتنی بر روش استاندارد مهارت و دیکوم (روش طراحی برنامه‌های آموزشی یا دوره‌های مهارتی) انجام شد که روایی آن با نظر خبرگان و پایایی آن با آلفای کرونباخ (0.92) تأیید گردید. داده‌ها از طریق کارگاه‌های آموزشی جمع‌آوری و وظایف اصلی و فرعی، اولویت‌بندی آن‌ها، دانش، مهارت و نگرش‌های موردنیاز در زمینه شایستگی‌ها، محتوای آموزشی و اهداف رفتاری مشخص شد. سپس، دوره‌های آموزشی متناسب طراحی گردید. برای صحت‌سنجی، ارزیابی‌های سه ‌مرحله‌ای شامل بررسی خبرگان انتقال خون، مقایسه با پایگاه  O*NET(بانک اطلاعاتی مشاغل) و تحلیل گروه‌های کانونی انجام شد.
یافته‌ها
نتایج به‌ دست آمده شامل 8 وظیفه اصلی و 45 وظیفه فرعی می‌باشد، هم‌چنین اولویت‌بندی وظایف فرعی، سطوح و حیطه شایستگی برای هر وظیفه مشخص گردید جمع امتیاز کسب شده در این شغل 4.02 بوده که با توجه به امتیاز به دست آمده در حیطه و سطح شایستگی «تسلط» قرار دارد و در نهایت 9 عنوان دوره آموزشی جهت طراحی دوره‌های آموزشی استخراج گردید.
نتیجه گیری            
تعیین نیازهای آموزشی کارشناسان بانک خون می‌تواند پایه و اساس برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای بهبود سطح دانش، مهارت‌ و نگرش‌های کارشناسان بانک خون باشد. ایجاد یک نظام آموزشی جامع و یک‌پارچه، شامل آموزش مداوم و نظارت بر اجرای صحیح دستورالعمل‌های استاندارد، نقش مهمی در ارتقاء کیفیت خدمات انتقال خون و افزایش ایمنی بیماران ایفا خواهد کرد.
 
متن کامل [PDF 699 kb]   (12 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بانك خون

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی خون می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Iranian Blood Transfusion

Designed & Developed by: Yektaweb