Mousakhani M, Khorasani A, Chegini A, Teimourpour A, Sarem F, Miri M S. Educational Needs Assessment of Blood Bank Staff in the Transfusion Process. bloodj 2025; 22 (3) :218-218
URL:
http://bloodjournal.ir/article-1-1579-fa.html
موسی خانی مینا، خراسانی اباصلت، چگینی آزیتا، تیمورپور امیر، صارم فریبا، میری مائده سادات. ارزیابی و تحلیل نیازهای آموزشی کارشناسان بانک خون در فرآیند انتقال خون. فصلنامه پژوهشی خون. 1404; 22 (3) :218-218
URL: http://bloodjournal.ir/article-1-1579-fa.html
گروه علوم تربیتی ـ دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی ـ واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده: (23 مشاهده)
چکیده
سابقه و هدف
تعیین نیازهای آموزشی کارشناسان بانک خون مرتبط با فرآیند انتقال خون منجر به بهبود دانش و مهارتها، ارتقای کیفیت خدمات ارائهشده و بهبود عملکرد آنها میشود. این مطالعه با هدف شناسایی نیازهای آموزشی کارشناسان بانک خون در زمینه فرآیند انتقال خون انجام شد.
مواد و روشها
این پژوهش کاربردی و توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل کارشناسان بانک خون بیمارستانهای ایران بود. نمونهگیری در دو مرحله انجام شد: ابتدا ۲۱ بیمارستان به روشهای طبقهبندی، تصادفی، ملاکمدار و هدفمند انتخاب شدند، سپس از هر بیمارستان دو کارشناس معرفی و در نهایت ۹ نفر از آنها با تخصص بالا برای ادامه پژوهش برگزیده شدند. جمعآوری دادهها با پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر روش استاندارد مهارت و دیکوم (روش طراحی برنامههای آموزشی یا دورههای مهارتی) انجام شد که روایی آن با نظر خبرگان و پایایی آن با آلفای کرونباخ (0.92) تأیید گردید. دادهها از طریق کارگاههای آموزشی جمعآوری و وظایف اصلی و فرعی، اولویتبندی آنها، دانش، مهارت و نگرشهای موردنیاز در زمینه شایستگیها، محتوای آموزشی و اهداف رفتاری مشخص شد. سپس، دورههای آموزشی متناسب طراحی گردید. برای صحتسنجی، ارزیابیهای سه مرحلهای شامل بررسی خبرگان انتقال خون، مقایسه با پایگاه O*NET(بانک اطلاعاتی مشاغل) و تحلیل گروههای کانونی انجام شد.
یافتهها
نتایج به دست آمده شامل 8 وظیفه اصلی و 45 وظیفه فرعی میباشد، همچنین اولویتبندی وظایف فرعی، سطوح و حیطه شایستگی برای هر وظیفه مشخص گردید جمع امتیاز کسب شده در این شغل 4.02 بوده که با توجه به امتیاز به دست آمده در حیطه و سطح شایستگی «تسلط» قرار دارد و در نهایت 9 عنوان دوره آموزشی جهت طراحی دورههای آموزشی استخراج گردید.
نتیجه گیری
تعیین نیازهای آموزشی کارشناسان بانک خون میتواند پایه و اساس برنامهریزی دقیقتری برای بهبود سطح دانش، مهارت و نگرشهای کارشناسان بانک خون باشد. ایجاد یک نظام آموزشی جامع و یکپارچه، شامل آموزش مداوم و نظارت بر اجرای صحیح دستورالعملهای استاندارد، نقش مهمی در ارتقاء کیفیت خدمات انتقال خون و افزایش ایمنی بیماران ایفا خواهد کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
بانك خون