جلد 21، شماره 4 - ( زمستان 1403 )                   جلد 21 شماره 4 صفحات 317-306 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pourmohammad Pournaki M, Niroumand L, Maghsudloo M, Hashemi S. Investigating the media attachment factors of Public Relations of Iranian Blood Transfusion Organization (IBTO) in crisis. Journal of Iranian Blood Transfusion 2024; 21 (4) :306-317
URL: http://bloodjournal.ir/article-1-1548-fa.html
پورمحمد پورناکی مدینه، نیرومند لیلا، مقصودلو مهتاب، هاشمی شهناز. عوامل پیوست رسانه ای روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران در بحران. فصلنامه پژوهشی خون. 1403; 21 (4) :306-317

URL: http://bloodjournal.ir/article-1-1548-fa.html


دانشیار گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق
چکیده:   (637 مشاهده)
چکیده
سابقه و هدف 
وجود پیوست‌رسانه‌ای در شرایط  بحران نقش حیاتی در کاهش تشویش افکار عمومی و جلوگیری از سوء برداشت نسبت به عملکرد سازمان‌ها دارد. پژوهش حاضر، با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر پیوست ‌رسانه‌ای در روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران برای مدیریت مناسب و بهینه افکار عمومی از طریق رسانه‌ها انجام شده است.
مواد و روش‌ها
مطالعه حاضر با روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل483 نفر از مدیران و کارشناسان روابط عمومی با تجربیات ارزشمند در مواجهه با بحران‌ در سازمان انتقال خون ایران بودند. پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر طیف لیکرت شامل ویژگی‌های فردی و 29 پرسش تخصصی در زمینه اطلاع‌رسانی، مدیریت و آموزش در بحران تدوین شد. ضریب آلفای کرونباخ 96/0 نشان داد که پرسشنامه از پایایی قابل قبولی برخوردار است. برای تحلیل داده‌ها نسخه 26 نرم‌افزار  SPSSو نسخه 4.3.3 با نرم‌افزار R به کار گرفته شد و از آزمون‌های تحلیل عاملی تاییدی، t  و فریدمن استفاده شد. 
یافته‌ها
در این مطالعه 101 نفر از جامعه آماری با تکمیل پرسشنامه مشارکت داشتنـد. از این تعداد، 8 نفر (92/7 %) سابقه کاری کمتر از 5 سال داشتند، 13نفر (87/12%) بین 5 تا 10 سال، 15 نفر (85/14%) بین 11 تا 15 سال، 20نفر (8/19%) بین 16 تا 20 سال و 45 نفر (55/44%) بیشتر از 20 سال تجربه کاری داشتند. تحلیل بار عاملی در سه بعد عملکرد پیوست رسانه‌ای در روابط عمومی سازمان در هنگام بحران برای اطلاع‌رسانی 92/0، مدیریت 72/0 و آموزش 59/0 بود. نتایج بیانگر آن بود که بعد اطلاع‌رسانی نسبت به  مدیریت و آموزش وضعیت مطلوب‌تری دارد. مهم‌ترین شاخص در بخش مدیریت داشتن دستورالعمل مدیریت بحران متناسب با شدت و نوع آن با بار عاملی 82/0 بود.
نتیجه گیری            
نتایج این مطالعه نشان داد عوامل و شاخص‌های الگوی پیوست رسانه‌ای روابط عمومی سازمان به طور کلی در سطح حد متوسط قرار دارند. ارتقای مؤلفه‌های مدیریتی و آموزشی برای همسویی با استانداردهای روز اطلاع‌رسانی ضروری است. برای مدیریت مؤثرتر و کاهش پیامدهای بحران، تدوین برنامه جامع در سه مرحله برای قبل، حین و پس از بحران الزامی می‌باشد.
 
واژه‌های کلیدی: انتقال خون، اضطراب، روابط عمومی 
متن کامل [PDF 631 kb]   (255 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (245 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى

فهرست منابع
1. Hosseini Sh. Media Communications in Public Relations. Tehran: Pars Sina Publications; 2002. p. 8. [Persian]
2. Ziaei Parvar H. Media Appendix. Tehran: Simay Shargh; 2021. p. 17. [Persian]
3. Mortazavi MR. Journalism and Public Relations Organization in Political Crisis. Tehran: Pars Sina Publications 2007; p. 104.
4. Habibzadeh Maleki A, Javadian R. Media strategy in crisis management. Development of Logistics and Human Resource Management 2011; 5(18): 103-23. [Article in Farsi]
5. Vasileh R, Jafari A. The role of public relations of Iranian Blood Transfusion Organization in motivation of Ardabil citizens in blood donation. Sci J Iran Blood Transfus Organ 2019; 16(3): 208-16. [Article in Farsi]
6. Harrington D. Confirmatory Factor Analysis. USA: Oxford University Press; 2009. p. 87. [DOI:10.1093/acprof:oso/9780195339888.001.0001]
7. Marsh HW, Hocevar D. A new, more powerful approach to multitrait-multimethod analyses: Application of second-order confirmatory factor analysis. Journal of Applied Psychology 1988; 73(1): 107. [DOI:10.1037/0021-9010.73.1.107]
8. Scheff SW. Fundamental statistical principles for the neurobiologist: A survival guide. Philadelphia: Elsevier Inc; 2016. p. 98.
9. Chambers JM. Software for data analysis: programming with R. New York: Springer; 2008. p. 98. [DOI:10.1007/978-0-387-75936-4]
10. Hazarika J. SPSS as a means for Scientific Analysis in Social Science Research. International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering 2019; 8(12): 2043-5. [DOI:10.35940/ijitee.L3252.1081219]
11. Geramipour M. Theoretical foundations and application of measurement theories in behavioral sciences. 1st ed. Tehran: Scientific Civilization; 2014. p. 57-8. [Persian]
12. Mollaali M. Investigating the role of blood transfusion organization's public relations information in attracting donors with the aim of developing a loyalty model. 2016; p. 118.
13. Eyvazi M. Media Management and Public Opinion Engineering. Educational and Psychological Studies of Ferdowsi University of Mashhad; 2009. p. 251.
14. Bagherinejad A. The Role of Public Relations in Crisis Management. Tehran: Siolika Publications; 2018. p. 1.
15. Fattahi A, Bidokhti A, Danaei A. Presenting Mass Media Management Model in Managing Social Crisis (Case Study:TV). Crisis Management Publications 2020; 10(1): 113-25.
16. Soltanifar M, Garanmayehpour A, Hashemi Sh. A case study between education and social participation of individuals using celebrity Instagram pages during the Corona crisis. Quarterly Journal of Educational Psychology 2019; 16(55): 69-94. [Article in Farsi]
17. Safarifard A. Presentation of organizational citizenship behavior development model [Doctoral dissertation]. IBTO; 2022. p. 3. [Persian]
18. Mirrezi SH. Designing an information model in crisis management from the perspective of media experts [PhD Thesis]; 2019. p. 75. [Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی خون می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Iranian Blood Transfusion

Designed & Developed by : Yektaweb