جلد 21، شماره 4 - ( زمستان 1403 )                   جلد 21 شماره 4 صفحات 319-307 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pourmohammad Pournaki M, Niroumand L, Maghsudloo M, Hashemi S. Investigating the media attachment factors of Public Relations of Iranian Blood Transfusion Organization (IBTO) in crisis. Sci J Iran Blood Transfus Organ 2024; 21 (4) :307-319
URL: http://bloodjournal.ir/article-1-1548-fa.html
پورمحمد پورناکی مدینه، نیرومند لیلا، مقصودلو مهتاب، هاشمی شهناز. عوامل پیوست رسانه ای روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران در بحران. فصلنامه پژوهشی خون. 1403; 21 (4) :307-319

URL: http://bloodjournal.ir/article-1-1548-fa.html


دانشیار گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق
چکیده:   (338 مشاهده)
چکیده
سابقه و هدف 
وجود پیوست رسانه‌ای در مواقع بحران برای پیشگیری از هرگونه تشویش افکار‌ عمومی و سوء برداشت نسبت به عملکرد سازمان‌ها ضروری است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر پیوست رسانه‌ای در روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران برای مدیریت مناسب و بهینه افکار عمومی بود، که از طریق رسانه‌ها انجام شده است.
مواد و روش‌ها
روش تحقیق در این پژوهش آمیخته (ترکیبی) بود و در این مقاله داده‌های بخش کمی ارائه شده است. مطالعه به صورت توصیفی- پیمایشی انجام شد. تعداد کل مشارکت‌کنندگان 483 نفر از مدیران کل و کارکنان سازمان انتقال خون ایران بودند. با استفاده از نمونه‌گیری تمام شماری، پرسشنامه محقق ساخته برای 103 نفر به شیوه حضوری و از طریق پست الکترونیکی ارسال شد. به‌منظور تحلیل داده‌های پژوهش از نسخه 26 نرم‌افزار SPSS و نسخه 4.3.3 نرم‌افزار R استفاده گردید و آزمون‌های تحلیل عاملی تاییدی، آزمون t و آزمون فریدمن استفاده شد.
یافته‌ها
یافته‌ها نشان داد که عوامل پیوست رسانه‌ای در روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران در مواجهه با بحران عبارتند از اطلاع‌رسانی (بار عاملی 0/92)، مدیریت (بار عاملی 0/72) و آموزش (بار عاملی 0/59). با تحلیل وضعیت موجود به این نکته دست یافتیم که عوامل و شاخص‌های الگوی پیوست رسانه‌ای به طور کلی در حد متوسط است؛ البته عامل اطلاع‌رسانی از وضعیت بهتری نسبت به مدیریت و آموزش برخوردار بود.
نتیجه‌گیری        
برای ارتقای عملکرد روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران، ارتقای عوامل مدیریتی و آموزشی به‌منظور همسویی با استانداردهای فعلی اطلاع‌رسانی ضروری است. این امر باعث بهبود فعالیت‌های سازمان خواهد شد.
 
واژه‌های کلیدی: انتقال خون، اضطراب، روابط عمومی
متن کامل [PDF 492 kb]   (189 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (110 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
انتشار: 1403/10/10

فهرست منابع
1. Hosseini Sh. Media Communications in Public Relations. Tehran: Pars Sina Publications; 2002. p. 8. [Persian]
2. Ziaei Parvar H. Media Appendix. Tehran: Simay Shargh; 2021. p. 17. [Persian]
3. Mortazavi MR. Journalism and Public Relations Organization in Political Crisis. Tehran: Pars Sina Publications 2007; p. 104.
4. Habibzadeh Maleki A, Javadian R. Media strategy in crisis management. Development of Logistics and Human Resource Management 2011; 5(18): 103-23. [Article in Farsi]
5. Vasileh R, Jafari A. The role of public relations of Iranian Blood Transfusion Organization in motivation of Ardabil citizens in blood donation. Sci J Iran Blood Transfus Organ 2019; 16(3): 208-16. [Article in Farsi]
6. Harrington D. Confirmatory Factor Analysis. USA: Oxford University Press; 2009. p. 87. [DOI:10.1093/acprof:oso/9780195339888.001.0001]
7. Marsh HW, Hocevar D. A new, more powerful approach to multitrait-multimethod analyses: Application of second-order confirmatory factor analysis. Journal of Applied Psychology 1988; 73(1): 107. [DOI:10.1037/0021-9010.73.1.107]
8. Scheff SW. Fundamental statistical principles for the neurobiologist: A survival guide. Philadelphia: Elsevier Inc; 2016. p. 98.
9. Chambers JM. Software for data analysis: programming with R. New York: Springer; 2008. p. 98. [DOI:10.1007/978-0-387-75936-4]
10. Hazarika J. SPSS as a means for Scientific Analysis in Social Science Research. International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering 2019; 8(12): 2043-5. [DOI:10.35940/ijitee.L3252.1081219]
11. Geramipour M. Theoretical foundations and application of measurement theories in behavioral sciences. 1st ed. Tehran: Scientific Civilization; 2014. p. 57-8. [Persian]
12. Mollaali M. Investigating the role of blood transfusion organization's public relations information in attracting donors with the aim of developing a loyalty model. 2016; p. 118.
13. Eyvazi M. Media Management and Public Opinion Engineering. Educational and Psychological Studies of Ferdowsi University of Mashhad; 2009. p. 251.
14. Bagherinejad A. The Role of Public Relations in Crisis Management. Tehran: Siolika Publications; 2018. p. 1.
15. Fattahi A, Bidokhti A, Danaei A. Presenting Mass Media Management Model in Managing Social Crisis (Case Study:TV). Crisis Management Publications 2020; 10(1): 113-25.
16. Soltanifar M, Garanmayehpour A, Hashemi Sh. A case study between education and social participation of individuals using celebrity Instagram pages during the Corona crisis. Quarterly Journal of Educational Psychology 2019; 16(55): 69-94. [Article in Farsi]
17. Safarifard A. Presentation of organizational citizenship behavior development model [Doctoral dissertation]. IBTO; 2022. p. 3. [Persian]
18. Mirrezi SH. Designing an information model in crisis management from the perspective of media experts [PhD Thesis]; 2019. p. 75. [Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی خون می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Iran Blood Transfus Organ

Designed & Developed by : Yektaweb