مرکز تحقیقات انتقال خون ـ مؤسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون و پایگاه انتقال خون بیرجند
چکیده: (3238 مشاهده)
چکیده سابقه و هدف فرهنگ سازمانی، مجموعهای از باورها و ارزشهای مشترک حاکم بر سازمان است که اعضای سازمان بر اساس آنها رفتار مینمایند. هدف از این پژوهش، شناخت فرهنگ سازمانی بود تا مدیران را قادر سازیم با شناسایی ادراک و انتظار کارکنان، اولویتبندی مسائل و مقایسه گروههای کاری، بتوانند به بهرهوری بیشتری دست یابند. مواد و روشها این پژوهش توصیفی ـ مقطعی در سال 1394 در اداره کل انتقال خون خراسان در بین 78 زن و 146 مرد با استفاده از پرسشنامه 60 سؤالی و نمونهگیری به روش سرشماری انجام شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد) و استنباطی(t مستقل، آنووا، توکی و ضریب پیرسون) بر حسب متغیرهای دموگرافیک و از نرمافزار SPSS و اکسل 2013 استفاده شد. یافتهها پس از جمعآوری اطلاعات، مشخص شد انتقال خون خراسان دارای فرهنگ سازمانی قوی با نمره 93/198 میباشد و بیشترین تاثیر را بعد رسالت با نمره 31/50 از بین ابعاد فرهنگ سازمانی دارد. هم چنین در شاخصهای«مشتری مداری و توسعه قابلیتها» نیازمند بهبود میباشد. نتیجه گیری پژوهشها نشان میدهد کارکنان به خوبی با چشمانداز و نیات استراتژیک آشنا هستند و مأموریت سازمان را درک کردهاند، لذا باید برای کار گروهی ارزش بیشتری قائل شده و به گروهها اعتماد کرد. با توجه به نمره شاخص مشتری مداری بایستی با استفاده از دورههای بازآموزی، تواناییهای کارکنان افزایش یابد. تصمیم گیرندگان باید با انگیزش پرسنل و تکریم ارباب رجوع، توسعه قابلیتها را ایجاد نمایند.