مرکز تحقیقات انتقال خون ـ مؤسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون و پایگاه انتقال خون بیرجند
چکیده: (۳۵۵۹ مشاهده)
چکیده سابقه و هدف فرهنگ سازمانی، مجموعهای از باورها و ارزشهای مشترک حاکم بر سازمان است که اعضای سازمان بر اساس آنها رفتار مینمایند. هدف از این پژوهش، شناخت فرهنگ سازمانی بود تا مدیران را قادر سازیم با شناسایی ادراک و انتظار کارکنان، اولویتبندی مسائل و مقایسه گروههای کاری، بتوانند به بهرهوری بیشتری دست یابند. مواد و روشها این پژوهش توصیفی ـ مقطعی در سال 1394 در اداره کل انتقال خون خراسان در بین 78 زن و 146 مرد با استفاده از پرسشنامه 60 سؤالی و نمونهگیری به روش سرشماری انجام شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد) و استنباطی(t مستقل، آنووا، توکی و ضریب پیرسون) بر حسب متغیرهای دموگرافیک و از نرمافزار SPSS و اکسل 2013 استفاده شد. یافتهها پس از جمعآوری اطلاعات، مشخص شد انتقال خون خراسان دارای فرهنگ سازمانی قوی با نمره 93/198 میباشد و بیشترین تاثیر را بعد رسالت با نمره 31/50 از بین ابعاد فرهنگ سازمانی دارد. هم چنین در شاخصهای«مشتری مداری و توسعه قابلیتها» نیازمند بهبود میباشد. نتیجه گیری پژوهشها نشان میدهد کارکنان به خوبی با چشمانداز و نیات استراتژیک آشنا هستند و مأموریت سازمان را درک کردهاند، لذا باید برای کار گروهی ارزش بیشتری قائل شده و به گروهها اعتماد کرد. با توجه به نمره شاخص مشتری مداری بایستی با استفاده از دورههای بازآموزی، تواناییهای کارکنان افزایش یابد. تصمیم گیرندگان باید با انگیزش پرسنل و تکریم ارباب رجوع، توسعه قابلیتها را ایجاد نمایند.
Hoseyni M, Haddadi E, Rakhshani M. Understanding the Organizational Culture in Khorasan Razavi, Northern Khorasan, and Southern Khorasan
Blood Centers based on Denison's Model. Sci J Iran Blood Transfus Organ 2018; 15 (3) :195-202 URL: http://bloodjournal.ir/article-1-1089-fa.html
حسینی مهدی، حدادی ابراهیم، رخشانی محمد حسین. شناخت فرهنگ سازمانی اداره کل انتقال خون استان خراسان جنوبی، رضوی و شمالی در سال ۱۳۹۴ بر اساس مدل دنیسون. فصلنامه پژوهشی خون. ۱۳۹۷; ۱۵ (۳) :۱۹۵-۲۰۲