جلد 13، شماره 1 - ( بهار 1395 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 53-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Montazeri Takhti L, Eslami H, Mazidi A. Survey of the attitude of blood donors towards the publicity efforts of Iranian Blood Transfusion Organization in Bandar Abbas, Iran. Sci J Iran Blood Transfus Organ 2016; 13 (1) :45-53
URL: http://bloodjournal.ir/article-1-920-fa.html
منتظری تختی لیلی، اسلامی حسین، مزیدی علی محمد. ارزیابی دیدگاه اهداکنندگان خون نسبت به تبلیغات سازمان انتقال خون شهر بندرعباس . فصلنامه پژوهشی خون. 1395; 13 (1) :45-53

URL: http://bloodjournal.ir/article-1-920-fa.html


میبد ـ ایران ـ کدپستی: 8965151567
چکیده:   (5760 مشاهده)

چکیده

سابقه و هدف

خون برای ادامه زندگی انسان حیاتی است. با پیشرفت علم و فناوری، نیاز به خون سالم هم چنان اولویت خود را حفظ کرده و هنوز هیچ جایگزین مناسبی برای خون انسانی کشف یا ساخته نشده است. مشارکت افراد در فعالیت‌های اجتماعی از جمله اهدای خون داوطلبانه، تحت تاثیر عقاید، باورها، انگیزه و آگاهی آن‌ها است. بنابراین هدف این پژوهش، ارزیابی دیدگاه اهداکنندگان خون نسبت به تبلیغات سازمان انتقال خون شهر بندرعباس بود که با پرسش از اهداکنندگان، دیدگاه آن‌ها نسبت به تبلیغات این سازمان بررسی شد.

مواد و روش‌ها

این مطالعه توصیفی مقطعی به صورت تصادفی بر روی 500 اهداکننده خون در شهر بندرعباس به کمک پرسشنامه صورت گرفت. آنالیز داده‌ها در نرم‌افزار 19 SPSS و با آزمون پیرسون و روش رگرسیون انجام شد.

یافته‌ها

اهداکنندگان در رده سنی بین 18 تا 60 سال قرار داشتند. سن اهداکنندگان رابطه معناداری با نگرش به تبلیغات سازمان انتقال خون نداشت. بین نگرش به اهدای خون و توجه به تبلیغات، رابطه معناداری وجود داشت (148/0 r= ، 001/0 p=). بین مشارکت اجتماعی اهداکنندگان و نگرش به تبلیغات، رابطه معناداری وجود داشت(191/0 r= ، 001/0 p=). بین اعتماد اجتماعی اهداکنندگان و نگرش به تبلیغات رابطه معناداری وجود داشت(090/0 r= ، 04/0 p=).

نتیجه گیری

1/81% اهداکنندگان از طریق تبلیغات سازمان اقدام به اهدای خون کرده‌اند که نشان می‌دهد، سهم تبلیغات این سازمان در جذب اهداکننده بسیار زیاد است. در راستای تبلیغات سازمان انتقال خون، تاثیر رسانه‌های فراگیر نظیر تلویزیون بیشتر از سایر رسانه‌ها بوده است.

متن کامل [PDF 310 kb]   (2005 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2340 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اهدا خون
انتشار: 1394/12/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی خون می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Iran Blood Transfus Organ

Designed & Developed by : Yektaweb