چکید ه
سابقه و هدف
فرآیند انتقال خون از مهمترین اقدامات درمانی است و زمانی مؤثر است که پرسنل درمانی آگاهی لازم را در این ارتباط کسب کنند، لذا این مطالعه با هدف تاثیر آموزش بر آگاهی پرسنل درمانی از فرآوردههای خونی، نحوه مصرف و عوارض ناشی از انتقال آن صورت گرفت.
مواد و روشها
در این مطالعه مداخلهای(به صورت قبل و بعد) در سال 1391، به طور تصادفی 133 نفر از پرسنل بیمارستان انتخاب شدند و یک برنامه آموزشی بر روی آنها اجرا گردید. اطلاعات با استفاده از پرسشنامهای که روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفته بود، جمعآوری و در برنامه 18 SPSS وارد و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تی زوجی تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها
در شروع مطالعه سطح آگاهی پرسنل درمانی در زمینه انتقال خون نامناسب بود، به طوری که سطح آگاهی 1/36% از افراد ضعیف و 9/63% متوسط گزارش گردید. نتایج مطالعه نشان داد آموزش تاثیر معناداری بر نمره آگاهی پرسنل دارد، به طوری که متوسط نمره آگاهی قبل و بعد از مداخله به ترتیب برابر 57/2 ± 65/10 و 23/2 ± 59/13 بود که این اختلاف معنادار بود(0001/0 p < ) .
نتیجه گیری
نتایج حاکی از تاثیر آموزش بر سطح آگاهی پرسنل درمانی در زمینه انتقال خون است. لذا تدوین برنامههای آموزشی به صورت ادواری و انتشار جزوههای آموزشی در این زمینه پیشنهاد میشود.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |