[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: آرشيو مقالات :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
مؤسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
اخبار و رویدادها::
تماس با ما::
تسهیلات تارنما::
فرم تعهد نامه (الزامی)::
::
جستجو درتارنما

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات تارنما
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک تخصصی مقالات پزشکی

AWT IMAGE

..
نمایه ها
https://vlibrary.emro.who.int/journals_search/?skeyword=the+scientific+journal+of+iranian+blood+transfusion+organization&country=&subject=&indexing_status=&country_group=&so
..
:: جلد 11، شماره 1 - ( بهار 93 1393 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 86-77 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر کم خونی ناشی از فقر آهن بر عملکرد تحصیلی و مهارت ریاضی در دانش‌آموزان دختر سال سوم راهنمایی شهرستان گرمسار
سارا خانی ، حوریه کیومرثی
مرکز تحقیقات انتقال خون ـ مؤسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون و پایگاه منطقه‌ای انتقال خون گرمسار
چکیده:   (7981 مشاهده)

  چکید ه

  سابقه و هدف

  طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از 30% از جمعیت جهان کم خونند که این میزان در دانش‌آموزان 4/25% می‌باشد. کم خونی فقر آهن یکی از مشکلات تغذیه‌ای است که موجب افت تحصیلی در دختران نوجوان می‌گردد. هدف این مطالعه، بررسی اثر کم خونی فقر آهن بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان بود.

  مواد و روش‌ها

  این تحقیق از نوع کاربردی- توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری، 45 دانش‌آموز داوطلب دختر سال سوم راهنمایی شهرستان گرمسار در سال تحصیلی 1390-1389 بودند که بر اساس آزمایش‌ها به دو گروه کم خون و غیر کم خون تقسیم‌بندی شدند. برای پی‌گیری عملکرد تحصیلی از معدل و جهت ارزیابی مهارت ریاضی از سه مؤلفه آزمون ریاضی، آزمون حافظه عددی و محاسبه عددی وکسلر استفاده شد و نتایج با نتایج آزمایش‌ها مقایسه شدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش آماری پیرسون، رگرسیون و آنوا در نرم‌افزار 19 SPSS استفاده شد.

  یافته‌ها

  ضریب همبستگی بین میزان معدل و شاخص‌های فریتین ، آهن باند شده، حجم متوسط گلبولی، هماتوکریت، هموگلوبین، نمره ریاضیات و شاخص‌های هماتوکریت سرم ، هموگلوبین و فریتین، بین محاسبه عددی و فریتین، هموگلوبین متوسط گلبولی، هماتوکریت و هموگلوبین و حافظه کوتاه مدت و فریتین در سطح 01/0 معنادار بود( 05/0 p < ). مقدار بتای مربوط به هموگلوبین از مقدار بتای سایر متغیرها بزرگتر و سطح معناداری آن کوچکتر از 05 /0 بود. بنابراین هموگلوبین، پیش‌بینی‌کننده معناداری برای نمرات آزمون محاسبات و معدل دانش‌آموزان می‌باشد.

  نتیجه گیری

  با توجه به نتایج، کم خونی به خصوص از نوع فقر آهن بر عملکردهای تحصیلی و توانایی حساب دانش‌آموزان تاثیرگذار می‌باشد.

 

واژه‌های کلیدی: کلمات کلیدی : زنان، کم خونی فقر آهن، ریاضیات
متن کامل [PDF 307 kb]   (2739 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (11388 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: طب انتقال خون
انتشار: 1392/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khani S, Kioumarsi H. Effect of iron deficiency anemia on educational performance and mathematics skills of the third-year guidance school female students in Garmsar 2010-2011. Sci J Iran Blood Transfus Organ 2015; 11 (1) :77-86
URL: http://bloodjournal.ir/article-1-679-fa.html

خانی سارا، کیومرثی حوریه. تاثیر کم خونی ناشی از فقر آهن بر عملکرد تحصیلی و مهارت ریاضی در دانش‌آموزان دختر سال سوم راهنمایی شهرستان گرمسار. فصلنامه پژوهشی خون. 1393; 11 (1) :77-86

URL: http://bloodjournal.ir/article-1-679-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 11، شماره 1 - ( بهار 93 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهشی خون Scientific Journal of Iran Blood Transfus Organ
The Scientific Journal of Iranian Blood Transfusion Organization - Copyright 2006 by IBTO
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645