استادیار مرکز تحقیقات انتقال خون ـ مؤسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون
چکیده: (162 مشاهده)
چکیده سابقه و هدف مدیریت خون بیمار، اجرای مفاهیم جراحی وپزشکی مبتنی بر شواهد به منظور دستیابی به پیامد بهتر بالینی بیمار است. اولین مرحله استقرار مدیریت خون بیمار، آموزش آن است. هدف از این تحقیق، بررسی دو روش آموزشی حضوری و مجازی جهت استقرار مدیریت خون بیمار بود. مواد و روشها در یک مطالعه آیندهنگر در سال 94 در بیمارستان شهید لواسانی، کارکنان بیمارستان به صورت تصادفی از سه گروه پزشکان، پرستاران وآزمایشگاه انتخاب شدند و وارد یکی از گروههای آموزش مجازی و حضوری شدند. تمرکز آموزشدهنده در هر دو روش آموزشی بر اصول و اساس مدیریت خون بیمار، جایگزینهای فرآوردههای خون و تزریق خون سختگیرانه بود. پس از اتمام دوره هر دوگروه در یک امتحان یکنواخت شرکت کردند. برای مقایسه از آزمون آنووا یک طرفه، کایاسکوئر و تی زوجی و برای تجزیه و تحلیل از نرمافزار 23 SPSS استفاده شد. یافتهها میانگین نمره افراد در دوره حضوری 1/10 ± 7/90 (100-64) و در دوره مجازی 6/10 ± 8/90 (100-58) به دست آمد. میانگین نمره افراد در دوره حضوری و مجازی تفاوت معناداری نداشت. میانگینهای مربوط به سابقه کار و سال های تحصیل افراد نیز اختلاف معناداری در دو گروه نشان نداد. نتیجه گیری دانش کسب شده در شرکتکنندگان این مطالعه تفاوت معناداری بین دوگروه مجازی وحضوری نشان نداد. برای آموزش جهت مستقر نمودن "مدیریت خون بیمار" در بیمارستانهای سطح کشور میتوان از آموزشهای حضوری و مجازی بهره برد.
Chegini A, Jamalian A, Abdolhosseini R, Broujerdi A, Zadsar M. Comparison of face-to-face and virtual training in implementation of patient blood management. Sci J Iran Blood Transfus Organ 2023; 20 (1) :19-27 URL: http://bloodjournal.ir/article-1-1489-fa.html
چگینی آزیتا، جمالیان علی، عبدالحسینی راحله، بروجردی علی، زادسر مریم. مقایسه آموزش حضوری و مجازی در استقرار مدیریت خون بیمار. فصلنامه پژوهشی خون. 1402; 20 (1) :19-27