چکیده
سابقه و هدف
صاحبنظران روانشناسی سازمانی، رضایت شغلی را، کنشی از هماهنگی بین نیازها و ارزشهای حرفهای فرد و نظام تقویتکننده کار دانستهاند. در این راستا یکی از دغدغههای متخصصان، سنجش رضایت شغلی است. هدف ازاین تحقیق، مقایسه میزان رضایت شغلی کارکنان ستاد مرکزی انتقال خون و پایگاه انتقال خون تهران بود.
مواد و روشها
در این مطالعه توصیفی ـ تحلیلی، میزان رضایت شغلی 214 نفر از کارکنان ستاد مرکزی و پایگاه تهران به صورت نمونهگیری تصادفی طبقهای در اسفند 1394 بررسی شد و مورد مقایسه قرار گرفت. در این تحقیق از پرسشنامه رضایت شغلی(JDI) استفاده شد و دادهها با استفاده از آزمون آماری MANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 01/0 p< سطح معناداری اختلافها قرار داده شد.
یافتهها
میانگین رضایت از محیط کار در کارکنان ستاد 76/19 با انحراف معیار 36/3 و در کارکنان پایگاه تهران 32/21 با انحراف معیار 62/3 بود. نتایج پژوهش نشان داد میانگین رضایت شغلی کارکنان پایگاه تهران بیشتر از کارکنان ستاد است و بیشترین نارضایتی، ناشی از متغیرهای ارتقا، سرپرستان و ارتباط با همکاران است.
نتیجه گیری
رضایت شغلی موجب بهبود عملکرد کارکنان و به دنبال آن موفقیت سازمان میشود. با توجه به این که بیشترین نارضایتی در این تحقیق از متغیرهای ارتقا، سرپرستان و ارتباط با همکاران بود، مداخله برای اصلاح مناسب مسیرهای ارتقای شغلی و ایجاد ارتباط صحیح بین سطوح مختلف اداری میتواند به رضایت شغلی بیشتر و به دنبال آن رسیدن به اهداف سازمانی از جمله جذب بیشتر اهداکنندگان خون کمک نماید.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |