[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: آرشيو مقالات :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
مؤسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
اخبار و رویدادها::
تماس با ما::
تسهیلات تارنما::
فرم تعهد نامه (الزامی)::
اخلاق و مجوزها::
::
جستجو درتارنما

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات تارنما
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک تخصصی مقالات پزشکی

AWT IMAGE

..
نمایه ها
https://vlibrary.emro.who.int/journals_search/?skeyword=the+scientific+journal+of+iranian+blood+transfusion+organization&country=&subject=&indexing_status=&country_group=&so
..
:: جلد 10، شماره 1 - ( بهار 1392 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 11-1 برگشت به فهرست نسخه ها
شکایات اهداکنندگان و پاسخگویی مطلوب انتقال خون(نتیجه حاصل از بررسی 468 مورد شکایت)
سید محمد میررضایی ، بشیر حاجی بیگی ، حسن آهنگری ، مصطفی جمالی ، حمیدرضا صابر ، عباداله سالک مقدم ، مجید زیدی ، علی عباسیان ، مجید مسلمی ، سیمین محمودی
مرکز تحقیقات انتقال خون ـ مؤسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون و پایگاه منطقه‌ای آموزشی انتقال خون ـ تهران ـ تهران
چکیده:   (10519 مشاهده)

  چکید ه

  سابقه و هدف

  مهم‌ترین فاکتور وفادار ماندن اهداکنندگان به اهدای خون، رفتار کارکنان و مشی مراکز انتقال خون است. میزان بازگشت اهداکنندگان برای اهدای مجدد(درصدی از اهداکنندگان که در طی یک سال برای اهدای مجدد برمی‌گردند)، به رضایت اهداکنندگان و پی‌گیری مشکلات آن‌ها ارتباط دارد.

  مواد و روش‌ها

  در یک مطالعه گذشته‌نگر، از ابتدای سال 1384 تا انتهای سال 1389 کلیه پرونده‌های موجود در واحد رسیدگی به شکایات انتقال خون تهران مورد بررسی قرار گرفت. پس از بررسی پرونده‌ها و استخراج داده‌ها، با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 5/19 آنالیز آماری انجام شد. برای مقایسه داده‌های کیفی از آزمایش کای‌دو

  استفاده شد.

  یافته‌ها

  در مجموع 468 پرونده مورد بررسی قرار گرفت. تعداد 43 (9%) شکایت از طرف خانم‌ها و 425 (91%)مورد از طرف آقایان مطرح شده بود. از مجموع شکایات وارده در طی سال‌های 1389-1384 ، عدم پذیرش اهداکنندگان با 46% شایع‌ترین عنوان شکایت به دست آمد. بیشترین درصد شکایات از بخش اهداکنندگان(76% = 359 مورد) و به تفکیک در 52% موارد از پزشک، 25% موارد از خونگیر و در 23% موارد از پذیرش بود. در مجموع 5/91% شکایات واصله مورد پیگیری قرار گرفتند. بیشترین پیگیری مربوط به عوارض اهدای خون بوده که در 98% موارد پیگیری انجام شده است.

  نتیجه گیری

  با توجه به پی‌گیری 5/91% شکایات اهداکنندگان از سوی انتقال خون استان تهران، پیگیری شکایات مطلوب به نظر می‌رسد. چون عدم پذیرش اهداکنندگان شایع‌ترین عنوان شکایت است. با اطلاع‌رسانی دقیق در خصوص شرایط اهدای خون می‌توان به کاهش اعتراض‌ها کمک نمود.

 

واژه‌های کلیدی: اهداکنندگان خون، بازخورد، انتقال خون، ایران
متن کامل [PDF 304 kb]   (2837 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (6844 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: طب انتقال خون
انتشار: 1392/5/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirrezaie S, Hajibeigi B, Ahangari H, Jamali M, Saber H, Salek Moghadam E, et al . Responding to blood donor feedbacks in Tehran Blood Transfusion Center, 2005-2010. Sci J Iran Blood Transfus Organ 2013; 10 (1) :1-11
URL: http://bloodjournal.ir/article-1-734-fa.html

میررضایی سید محمد، حاجی بیگی بشیر، آهنگری حسن، جمالی مصطفی، صابر حمیدرضا، سالک مقدم عباداله، و همکاران. و همکاران.. شکایات اهداکنندگان و پاسخگویی مطلوب انتقال خون(نتیجه حاصل از بررسی 468 مورد شکایت). فصلنامه پژوهشی خون. 1392; 10 (1) :1-11

URL: http://bloodjournal.ir/article-1-734-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 10، شماره 1 - ( بهار 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهشی خون Scientific Journal of Iran Blood Transfus Organ
The Scientific Journal of Iranian Blood Transfusion Organization - Copyright 2006 by IBTO
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645