نگرانی از عوارض ناشی از انتقال خون سبب گردیده تا به افزایش دانش در حوزه طب انتقال خون به عنوان راهکاری برای بهبود کیفیت مراقبت از بیمار و کاهش هزینههای سلامت توجه شود. این مطالعه قصد دارد با نشان دادن فرصتهای یادگیری در سازمان انتقال خون برای دانشجویان پزشکی، این مراکز را به عنوان بخشی از عرصه آموزشی طب انتقال خون معرفی نماید.
مواد و روشها
در یک مطالعه نیمه تجربی، تعداد 14 دانشجوی پزشکی در یک دوره 6 روزه در سازمان انتقال خون اصفهان، فرصتهای یادگیری طب انتقال خون را تجربه کردند. در پایان دوره، دانش دانشجویان طی آزمونی سنجیده شد و پس از شش ماه، ماندگاری اطلاعات آنها اندازهگیری گردید. نمرات دانشجویان با استفاده از آزمون ویلکاکسون و استفاده از نرم افزار 18 SPSS مقایسه شد.
یافتهها
میانگیـن نمرات دانشجویان در آزمون اول 2 ± 7/15(از 20) بود و در آزمون شش ماه بعد، میانگین نمرات به 2 ± 8/12 از بیست تقلیل یافت(001/0 p< ). در رابطه با نظر سنجی انجام شده، 7/85% شرکتکنندگان این دوره را برای دانشجویان پزشکی دوره بالینی توصیه کرده و 4/71% آنها در پایان دوره، خود را در مورد انتخاب فرآوردههای خونی توانمند میدانستند.
نتیجه گیری
آمـوزش طـب انتقال خون باید به صورت همکاری گروههای آموزشی انجام گیرد و آموزش محیطهای بالینی کافی نمیباشد. سازمان انتقال خون به عنوان مرکز تهیه و توزیع فرآوردههای خونی میتواند فرصتهای یادگیری ویژهای برای دانشجویان پزشکی فراهم آورد.
Lyagatdar M, Ashourioun V, Salimi S. Learning opportunities for medical students in Iranian Blood Transfusion Organization. Sci J Iran Blood Transfus Organ 2011; 8 (2) :122-129 URL: http://bloodjournal.ir/article-1-486-fa.html
لیاقتدار محمد جواد، عشوریون وحید، سلیمی شیوا. فرصتهای یادگیری برای دانشجویان پزشکی در سازمان انتقال خون. فصلنامه پژوهشی خون. 1390; 8 (2) :122-129