The Scientific Journal of Iranian Blood Transfusion Organization
فصلنامه پژوهشی خون
Sci J Iran Blood Transfus Organ
Medical Sciences
http://bloodjournal.ir
91
journal91
1027-9520
1735-8248
fa
jalali
1385
10
1
gregorian
2007
1
1
3
5
online
1
fulltext
fa
رضایتمندی اهداکنندگان خون از سازمان انتقال خون ایران و عوامل مرتبط با آن در سال 1382
Satisfaction evaluation of blood donors of Iranian Blood Transfusion Organization in 2003
عمومى
General
پژوهشي
Research
<p> چکید ه </p><p> <strong><i> سابقه و هدف </i></strong></p><p> <strong> تامین خون کافی و سالم برای نیازمندان به خون و فرآوردههای خونی وظیفه اصلی سازمان انتقال خون ایران میباشد، لذا بررسی میزان رضایتمندی اهداکنندگان از شرایط اهدا، نحوه ارتباط پزشک و پرسنل خونگیری با اهداکننده و سهولت دسترسی به مراکز خونگیری در جلب اهداکنندگان سالم و مستمر و افزایش تعداد آنها و نهایتاًَ تامین خون سالم و کافی اهمیت به سزایی دارد. تحقیق حاضر به منظور آگاهی علمی و منطقی از میزان رضایتمندی اهداکنندگان جهت استفاده برنامهریزان و مسؤولان واحدهای فنی و آموزش، جذب و حفظ اهداکنندگان سازمان انتقال خون انجام شده است. </strong></p><p> <strong><i> مواد وروشها </i></strong></p><p> <strong> مطالعه انجام شده از نوع توصیفی ـ تحلیلی بود. نمونهها با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای، فرمولهای آماری و تعیین شاخص رضایتمندی مشخص شدند. جامعه مورد مطالعه شامل حجم کل اهداکنندگان(2508 نفر) بود و پرسشنامهها از طریق مراجعه مستقیم پرسشگران به هر یک از اعضای جامعه مورد مطالعه تکمیل شد. یافتهها توسط آزمونهای آماری کای دو( </strong><strong>Chi-square </strong><strong>) و </strong><strong>(T-test)t </strong><strong>با نرم افزار </strong><strong>SPSS </strong><strong>تجزیه و تحلیل شدند. </strong></p><p> <strong><i> یافتهها </i></strong></p><p> <strong> بین نحوه مواجهه، ارتباط پزشک و پرسنل خونگیری در طی مدت مشاوره و خونگیری و هم چنین مراقبتهای پس از اهدای خون با میزان رضایتمندی ارتباط مستقیم وجود داشت. بین شرایط فیزیکی محل خونگیری و خدمات ارایه شده پس از اهدای خون، با میزان رضایتمندی ارتباط مستقیم وجود داشت. بین تحصیلات و شاخص کلی رضایت، اختلاف معنیداری وجود داشت به این معنی که هر چقدر تحصیلات بالاتر رود، میزان رضایت پایین میآید(05/0 </strong><strong>p< </strong><strong>). بین جنس مذکر و مؤنث، اختلاف معنیداری مشاهده نگردید. میزان رضایت از مراکز سیار به شکل معنیداری بیشتر از مراکز ثابت بود(006/0= </strong><strong>p </strong><strong>). در مورد دفعات مراجعه برای اهدای خون، رضایت گروه مراجعه کنندگان مجدد(دو بار بیشتر) بیشتر از گروهی بود که یک بار مراجعه کرده بودند(04/0= </strong><strong>p </strong><strong>). </strong></p><p> <strong><i> نتیجه گیری </i></strong></p><p> <strong> بیشترین سطح رضایت اهداکنندگان از نحوه مواجهه و ارتباط پرسنل بخش خونگیری طی مدت خونگیری با اهداکنندگان میباشد و کمترین سطح رضایت اهداکنندگان از فواصل مکانی پایگاههای اهدای خون و سهولت دسترسی به پایگاههای انتقال خون است و سطح رضایت بالاتر از میزان 50% میباشد. </strong><strong></strong></p><p> <strong><i> کلمات کلیدی </i></strong><strong>: </strong><strong></strong><strong>اهداکنندگان، رضایتمندی، انتقال خون </strong><strong>، ایران </strong></p><p> </p>
<p> <strong> Abstract </strong><strong></strong></p><p> <strong><i>Background and Objectives</i></strong></p><p> Satisfaction of blood donors plays a critical role in providing safe and adequate blood supply for patients. This study aimed to evaluate the level of satisfaction of blood donors in Iranian Blood Transfusion Organization (IBTO).</p><p> </p><p> <strong><i>Materials and Methods</i></strong></p><p> This was a cross-sectional study with the involvement of 2508 blood donors selected in proportion to the average distribution of blood donors in different provinces of Iran. The random sampling method was used. Questionnaires were directly handed over to blood donors.</p><p> </p><p> <strong><i>Results</i></strong></p><p> There was a positive relationship between behavior of physicians or other care staff with satisfaction level of blood donors. Physical conditions of donation sites play an important role in satisfaction level of blood donors. There was a negative correlation between education level and satisfaction of blood donors the higher the education level, the less the rate of satisfaction. There was not any significant difference in satisfaction of blood donors in terms of sex. Satisfaction rate of blood donors was higher among those referring to blood drives than those to blood centers. Satisfaction rate among repeat blood donors was more than twice that among first-time blood donors (PV=0.04).</p><p> </p><p> <strong><i>Conclusions</i></strong></p><p> The highest satisfaction value is attributed to the behavior of the personnel involved in phlebotomy and physicians. The lowest satisfaction value pertained to accessibility of blood donor centers. Overall satisfaction rate was more than 50% showing a figure, higher than our previous estimation. </p><p> <strong> </strong></p><p> <strong><i>Key words</i></strong><strong><i> : </i></strong>Blood donors, Satisfaction, Blood Transfusion, Iran<strong> </strong></p>
اهداکنندگان, رضایتمندی, انتقال خون , ایران
Blood donors, Satisfaction, Blood Transfusion, Iran
405
411
http://bloodjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-116&slc_lang=fa&sid=1
M.
Kakhki
دکتر محمد
کاخکی
Mkakhki@gmail.com
9100319475328460010968
9100319475328460010968
Yes
H.
Emami
حسن
امامی
9100319475328460010969
9100319475328460010969
No
A.
Oodi
آرزو
اودی
9100319475328460010970
9100319475328460010970
No
F.
Rajabpoor Niknam
دکتر فاطمه
رجبپور نیکنام
9100319475328460010971
9100319475328460010971
No
A.M.
Javanbakht
دکتر امیر
مجدالدین جوانبخت
9100319475328460010972
9100319475328460010972
No