TY - JOUR T1 - Effect of iron deficiency anemia on educational performance and mathematics skills of the third-year guidance school female students in Garmsar 2010-2011 TT - تاثیر کم خونی ناشی از فقر آهن بر عملکرد تحصیلی و مهارت ریاضی در دانش‌آموزان دختر سال سوم راهنمایی شهرستان گرمسار JF - Blood-Journal JO - Blood-Journal VL - 11 IS - 1 UR - http://bloodjournal.ir/article-1-679-fa.html Y1 - 2015 SP - 77 EP - 86 KW - Key words: Female KW - Iron-Deficiency Anemia KW - Mathematics N2 -   چکید ه   سابقه و هدف   طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از 30% از جمعیت جهان کم خونند که این میزان در دانش‌آموزان 4/25% می‌باشد. کم خونی فقر آهن یکی از مشکلات تغذیه‌ای است که موجب افت تحصیلی در دختران نوجوان می‌گردد. هدف این مطالعه، بررسی اثر کم خونی فقر آهن بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان بود.   مواد و روش‌ها   این تحقیق از نوع کاربردی- توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری، 45 دانش‌آموز داوطلب دختر سال سوم راهنمایی شهرستان گرمسار در سال تحصیلی 1390-1389 بودند که بر اساس آزمایش‌ها به دو گروه کم خون و غیر کم خون تقسیم‌بندی شدند. برای پی‌گیری عملکرد تحصیلی از معدل و جهت ارزیابی مهارت ریاضی از سه مؤلفه آزمون ریاضی، آزمون حافظه عددی و محاسبه عددی وکسلر استفاده شد و نتایج با نتایج آزمایش‌ها مقایسه شدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش آماری پیرسون، رگرسیون و آنوا در نرم‌افزار 19 SPSS استفاده شد.   یافته‌ها   ضریب همبستگی بین میزان معدل و شاخص‌های فریتین ، آهن باند شده، حجم متوسط گلبولی، هماتوکریت، هموگلوبین، نمره ریاضیات و شاخص‌های هماتوکریت سرم ، هموگلوبین و فریتین، بین محاسبه عددی و فریتین، هموگلوبین متوسط گلبولی، هماتوکریت و هموگلوبین و حافظه کوتاه مدت و فریتین در سطح 01/0 معنادار بود( 05/0 p < ). مقدار بتای مربوط به هموگلوبین از مقدار بتای سایر متغیرها بزرگتر و سطح معناداری آن کوچکتر از 05 /0 بود. بنابراین هموگلوبین، پیش‌بینی‌کننده معناداری برای نمرات آزمون محاسبات و معدل دانش‌آموزان می‌باشد.   نتیجه گیری   با توجه به نتایج، کم خونی به خصوص از نوع فقر آهن بر عملکردهای تحصیلی و توانایی حساب دانش‌آموزان تاثیرگذار می‌باشد.   M3 ER -