:: جلد 8، شماره 2 - ( تابستان 1390 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 129-122 برگشت به فهرست نسخه ها
فرصت‌های یادگیری برای دانشجویان پزشکی در سازمان انتقال خون
محمد جواد لیاقتدار ، وحید عشوریون ، شیوا سلیمی
دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی
چکیده:   (12259 مشاهده)

  چکید ه

  سابقه و هدف

  نگرانی از عوارض ناشی از انتقال خون سبب گردیده تا به افزایش دانش در حوزه طب انتقال خون به عنوان راه‌کاری برای بهبود کیفیت مراقبت از بیمار و کاهش هزینه‌های سلامت توجه شود. این مطالعه قصد دارد با نشان دادن فرصت‌های یادگیری در سازمان انتقال خون برای دانشجویان پزشکی، این مراکز را به عنوان بخشی از عرصه آموزشی طب انتقال خون معرفی نماید.

  مواد و روش‌ها

  در یک مطالعه نیمه تجربی، تعداد 14 دانشجوی پزشکی در یک دوره 6 روزه در سازمان انتقال خون اصفهان، فرصت‌های یادگیری طب انتقال خون را تجربه کردند. در پایان دوره، دانش دانشجویان طی آزمونی سنجیده شد و پس از شش ماه، ماندگاری اطلاعات آن‌ها اندازه‌گیری گردید. نمرات دانشجویان با استفاده از آزمون ویلکاکسون و استفاده از نرم افزار 18 SPSS مقایسه شد.

  یافته‌ها

  میانگیـن نمرات دانشجویان در آزمون اول 2 ± 7/15(از 20) بود و در آزمون شش ماه بعد، میانگین نمرات به 2 ± 8/12 از بیست تقلیل یافت(001/0 p< ). در رابطه با نظر سنجی انجام شده، 7/85% شرکت‌کنندگان این دوره را برای دانشجویان پزشکی دوره بالینی توصیه کرده و 4/71% آن‌ها در پایان دوره، خود را در مورد انتخاب فرآورده‌های خونی توانمند می‌دانستند.

  نتیجه گیری

  آمـوزش طـب انتقال خون باید به صورت همکاری گروه‌های‌ آموزشی انجام گیرد و آموزش محیط‌های بالینی کافی نمی‌باشد. سازمان انتقال خون به عنوان مرکز تهیه و توزیع فرآورده‌های خونی می‌تواند فرصت‌های یادگیری ویژه‌ای برای دانشجویان پزشکی فراهم آورد.

 

واژه‌های کلیدی: انتقال خون، آموزش پزشکی، یادگیری
متن کامل [PDF 200 kb]   (2295 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: انتقال خون
انتشار: 1392/6/6


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 8، شماره 2 - ( تابستان 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها