:: جلد 20، شماره 1 - ( بهار 1402 ) ::
جلد 20 شماره 1 صفحات 10-1 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط سازه‌های نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده و اضطراب تزریق با قصد رفتار اهدای خون در دختران دانشجو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
اله شهرویی ، مریم عمیدی مظاهری ، محمد جواد طراحی
دانشیار آموزش بهداشت ـ دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشی اصفهان
چکیده:   (587 مشاهده)
چکیده
سابقه و هدف
با توجه به مشارکت پایینتر از حد انتظار زنان در اهدای خون ترغیب آنان به این امر ضروری است. در همین راستا تدارک آموزش‌های مناسب و اثرگذار نیازمند شناسایی عوامل مؤثر در اهدای خون زنان است. این مطالعه ارتباط سازه‌های نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده و اضطراب تزریق با قصد رفتار اهدای خون در دختران دانشجو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را مورد بررسی قرار داده است.
مواد و روش‌ها
این مطالعه توصیفی- تحلیلی با مشارکت دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نیمسال اول 1401 انجام شد. با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای چند مرحله‌ای سهمیهای، تعداد 623 نفر از دانشجویان انتخاب شدند و داده‌های مرتبط از طریق پرسشنامه الکترونیکی جمع‌آوری و با نرم‌افزار 20 SPSS وآزمون های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی تحلیل شد.
یافته‌ها
نتایج نشان داد که تنها 114 نفر(3/18%) از دختران دانشجو، سابقه اهدای خون داشتند. بین سازه‌های کنترل رفتاری درک شده، هنجارهای ذهنی و نگرش با قصد رفتار اهدای خون رابطه مستقیم و بین اضطراب تزریق با قصد رفتار  اهدای خون رابطه معکوس وجود داشت( 001/0  p).
نتیجه گیری
نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده می‌تواند الگویی مناسب برای انجام مداخلات در جهت ترغیب بانوان به امر اهدای خون باشد، از طرفی استفاده از برنامه‌های آموزشی مختلف جهت کاهش اضطراب تزریق و هم‌چنین درمان کم خونی زنان به جهت افزایش اهدای خون امری ضروری به نظر می‌رسد.
 
واژه‌های کلیدی: دانشجویان، اهدای خون، قصد
متن کامل [PDF 369 kb]   (309 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (325 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اهدا خون
انتشار: 1402/1/15


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20، شماره 1 - ( بهار 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها