مرکز تحقیقات آموزش پزشکی ـ مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ـ مرکز آموزشی و درمانی 17 شهریور ـ دانشگاه علوم پزشکی گیلان
چکیده: (2173 مشاهده)
چکیده سابقه و هدف در حیطه مراقبتی کودکان، شرایط بالینی نیازمند به تزریق خون بسیار اورژانسی بوده و تزریق به موقع در بیشترمواقع منجر به بهبود پیامدهای بالینی میگردد، لذا جهت اطمینان از کفایت شایستگیهای بالینی دانشجویان پرستاری در این حوزه، ارزیابی میزان دانش و تصمیمگیری بالینی دانشجویان انجام گردید. مواد و روشها این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1398 بر روی 110 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان، به صورت در دسترس انجام گردید. دادهها از طریق پرسشنامه طراحی شده توسط محقق در سه بعد مشخصات فردی، دانش و تصمیمگیری بالینی دانشجویان در خصوص کاربرد طب انتقال خون در پرستاری کودکان پس از تایید روایی و پایایی جمعآوری گردید. برای تحلیل دادهها از آمارهای توصیفی و استنباطی پارامتریک و غیر پارامتریک با نرمافزار آماری 16 SPSS استفاده شد(05/0 p<). یافتهها میانگین به درصد نمرات دانش دانشجویان 06/23 ± 57/50 و تصمیمگیری بالینی دانشجویان 18/20 ± 33/31 بود. ارتباط مثبت مستقیم معناداری بین نمرات دانش و نمره تصمیمگیری بالینی وجود داشت(49/0 r = ، 001/0 p<). بین تجربه کار دانشجویی، سابقه دریافت خون در خویشاوندان و تجربه مراقبت از بیمار دریافتکننده خون در کارآموزی با نمرات دانش و تصمیمگیری بالینی ارتباط معناداری وجود داشت. نتیجه گیری با توجه به سطح متوسط دانش و سطح پایین تصمیمگیری بالینی دانشجویان، جهت ارتقای ایمنی بیماران، بهتر است دستاندرکاران آموزش قبل از فارغالتحصیلی دانشجویان با برگزاری دورههای تکمیلی و کاربرد روشهای آموزشی مبتنی بر شایستگی بالینی، از فرصتهای یادگیری بالینی در حوزه طب انتقال خون استفاده نمایند.