TY - JOUR T1 - The role of public relations of Iranian Blood Transfusion Organization in motivation of Ardabil citizens in blood donation TT - نقش روابط عمومی سازمان انتقال خون در ایجاد مشارکت شهروندان اردبیل در اهدای خون JF - Blood-Journal JO - Blood-Journal VL - 16 IS - 3 UR - http://bloodjournal.ir/article-1-1266-fa.html Y1 - 2019 SP - 208 EP - 216 KW - Key words: Blood Donation KW - Public Relations KW - Motivation N2 - چکیده سابقه و هدف رسالت اصلی سازمان انتقال خون، تهیه خون و فرآورده‌های سالم و کافی برای بیماران است. با پیشرفت علم و فناوری، هنوز هیچ جایگزین مناسبی برای خون انسانی ساخته نشده است. از طرف دیگر مشارکت افراد در فعالیت‌های اجتماعی از جمله اهدای خون داوطلبانه، تحت تاثیر کارکرد نهادهای مختلفی مثل روابط عمومی است. هدف این پژوهش، بررسی نقش روابط عمومی سازمان انتقال خون در ایجاد مشارکت شهروندان شهر اردبیل در اهدای خون بود. مواد و روش‌ها این مطالعه توصیفی ـ مقطعی با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای بر روی 384 نفر از شهروندان بالای 18 سال شهر اردبیل و با استفاده از پرسشنامه صورت گرفت. یافته‌ها توسط آزمون رگرسیون و با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها اهداکنندگان در رده سنی 18 تا 60 سال قرار داشتند. یافته‌های تحقیق حاکی از آن بود که میانگین نقش روابط عمومی 66/3 (انحراف معیار 84/0)، نقش اقناعی 72/3 (انحراف معیار 41/0)، نقش اطلاعی60/3 (انحراف معیار 46/1)، نقش حل مسأله 11/3 (انحراف معیار 51/0)، نقش مشاوره‌ای 45/3 (انحراف معیار 48/0)، نقش مدیریت روابط 80/2 (انحراف معیار 57/0) و میانگین نقش آموزش عمومی 57/2 (انحراف معیار 63/0) می‌باشد.طبق یافته‌ها میانگین مشارکت شهروندان 21/3 (انحراف معیار 33/0)، مشارکت رفتارگرایانه یا مشروط 35/3 (انحراف معیار 51/0)، مشارکت انسجام‌گرا 36/3 (انحراف معیار 73/0) و مشارکت توسعه‌گرا 22/3 (انحراف معیار 78/0) بود. نتیجه گیری ابعاد روابط عمومی(نقش اقناعی، اطلاعی، حل مسأله، مشاوره‌ای، مدیریت روابط و آموزش عمومی) سازمان انتقال خون در ایجاد مشارکت در اهدای خون در میان شهروندان اردبیل تأثیر مثبت معناداری دارد. M3 ER -