%0 Journal Article %A Hoseyni, Mahdi %A Haddadi, E. %A Rakhshani, M.H. %T Understanding the Organizational Culture in Khorasan Razavi, Northern Khorasan, and Southern Khorasan Blood Centers based on Denison's Model %J The Scientific Journal of Iranian Blood Transfusion Organization %V 15 %N 3 %U http://bloodjournal.ir/article-1-1089-fa.html %R %D 2018 %K Key words: Blood Transfusion, Culture, Perception, %X چکیده سابقه و هدف فرهنگ سازمانی، مجموعه‌ای از باورها و ارزش‌های مشترک حاکم بر سازمان است که اعضای سازمان بر اساس آن‌ها رفتار می‌نمایند. هدف از این پژوهش، شناخت فرهنگ سازمانی بود تا مدیران را قادر سازیم با شناسایی ادراک و انتظار کارکنان، اولویت‌بندی مسائل و مقایسه گروه‌های کاری، بتوانند به بهره‌وری بیشتری دست یابند. مواد و روش‌ها این پژوهش توصیفی ـ مقطعی در سال 1394 در اداره کل انتقال خون خراسان در بین 78 زن و 146 مرد با استفاده از پرسشنامه 60 سؤالی و نمونه‌گیری به روش سرشماری انجام شد. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد) و استنباطی(t مستقل، آنووا، توکی و ضریب پیرسون) بر حسب متغیرهای دموگرافیک و از نرم‌افزار SPSS و اکسل 2013 استفاده شد. یافته‌ها پس از جمع‌آوری اطلاعات، مشخص شد انتقال خون خراسان دارای فرهنگ سازمانی قوی با نمره 93/198 می‌باشد و بیشترین تاثیر را بعد رسالت با نمره 31/50 از بین ابعاد فرهنگ سازمانی دارد. هم چنین در شاخص‌های«مشتری مداری و توسعه قابلیت‌ها» نیازمند بهبود می‌باشد. نتیجه گیری پژوهش‌ها نشان می‌دهد کارکنان به خوبی با چشم‌انداز و نیات استراتژیک آشنا هستند و مأموریت سازمان را درک کرده‌اند، لذا باید برای کار گروهی ارزش بیشتری قائل شده و به گروه‌ها اعتماد کرد. با توجه به نمره شاخص مشتری مداری بایستی با استفاده از دوره‌های بازآموزی، توانایی‌های کارکنان افزایش یابد. تصمیم گیرندگان باید با انگیزش پرسنل و تکریم ارباب رجوع، توسعه قابلیت‌ها را ایجاد نمایند. %> http://bloodjournal.ir/article-1-1089-fa.pdf %P 195-202 %& 195 %! %9 Research %L A-10-1047-1 %+ %G eng %@ 1027-9520 %[ 2018