استادیار دانشکده مدیریت واحد تهران جنوب ـ دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده: (1253 مشاهده)
چکیده سابقه و هدف تغییرات سریع، رقابت جدی و لزوم افزایش بهرهوری، سازمانها را نیازمند به کارکنانی نموده است که فراتر از وظایف شغلی خود عمل نمایند که به آن "رفتار شهروندی سازمانی" گفته میشود. یکی از عوامل مؤثر بر توسعه این رفتارها عوامل فردی میباشد. تحقیق حاضر با هدف شناسایی این عوامل در ستاد مرکزی سازمان انتقال خون ایران انجام شده است. مواد و روشها این پژوهش با رویکرد کاربردی بوده که در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. در بخش کیفی خبرگان و متخصصان به تعداد 13 نفر که به روش کاملاً هدفمند انتخاب شده بودند، جامعه آماری پژوهش را تشکیل و برای تحلیل دادهها از نرمافزار 2020 MAXQDA- استفاده گردید. در بخش کمی، جامعه آماری پژوهش را کارکنان ستاد مرکزی سازمان انتقال خون ایران به تعداد 210 نفر تشکیل داده که به صورت تصادفی ساده نمونهگیری شدند. یافتهها در مورد عوامل فردی، نتایج نشان داد که به ترتیب شخصیت(بار عاملی 94/0)، رضایت شغلی(بار عاملی 93/0)، وجدان کاری(بار عاملی 87/0)، تعهد سازمانی(بار عاملی 84/0)، انگیزش(77/0) و مهارتهای ارتباطی(بار عاملی 71/0) در توسعه رفتار شهروندی سازمانی مؤثر بودند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم مدل عوامل فردی حاکی از مناسب بودن مدل اندازهگیری متغیرهای مربوطه بود. نتیجه گیری جهت توسعه رفتار شهروندی سازمانی، مدیران سازمان انتقال خون ایران به عوامل شناسایی شده در تحقیق توجه داشته و با برگزاری دورههای آموزشی با محوریت شناخت جایگاه و اهمیت این رفتارها، در پیشبرد اهداف سازمان اقدام کنند.