[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: آرشيو مقالات :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
مؤسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
اخبار و رویدادها::
تماس با ما::
تسهیلات تارنما::
فرم تعهد نامه (الزامی)::
::
جستجو درتارنما

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات تارنما
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک تخصصی مقالات پزشکی

AWT IMAGE

..
نمایه ها
https://vlibrary.emro.who.int/journals_search/?skeyword=the+scientific+journal+of+iranian+blood+transfusion+organization&country=&subject=&indexing_status=&country_group=&so
..
:: جلد 17، شماره 3 - ( پاییز 1399 ) ::
جلد 17 شماره 3 صفحات 199-188 برگشت به فهرست نسخه ها
دانش و تصمیم‌گیری بالینی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان درخصوص کاربرد طب انتقال خون در پرستاری کودکان
زهرا طاهری ازبرمی ، صغری رفیعی پاپکیاده ، مهشید میرزایی تکلیمی ، احسان کاظم نژادلیلی
مرکز تحقیقات آموزش پزشکی ـ مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ـ مرکز آموزشی و درمانی 17 شهریور ـ دانشگاه علوم پزشکی گیلان
چکیده:   (2175 مشاهده)
چکیده
سابقه و هدف
در حیطه مراقبتی کودکان، شرایط بالینی نیازمند به تزریق خون بسیار اورژانسی بوده و تزریق به موقع در بیشترمواقع منجر به بهبود پیامدهای بالینی می‌گردد، لذا جهت اطمینان از کفایت شایستگی‌های بالینی دانشجویان پرستاری در این حوزه، ارزیابی میزان دانش و تصمیم‌گیری بالینی دانشجویان انجام گردید.
مواد و روش‌ها
این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1398 بر روی 110 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان، به صورت در دسترس انجام گردید. داده‌ها از طریق پرسشنامه طراحی شده توسط محقق در سه بعد مشخصات فردی، دانش و تصمیم‌گیری بالینی دانشجویان در خصوص کاربرد طب انتقال خون در پرستاری کودکان پس از تایید روایی و پایایی جمع‌آوری گردید. برای تحلیل داده‌ها از آمارهای توصیفی و استنباطی پارامتریک و غیر پارامتریک با نرم‌افزار آماری 16 SPSS استفاده شد(05/0 p<).
یافته‌ها
میانگین به درصد نمرات دانش دانشجویان 06/23 ± 57/50 و تصمیم‌گیری بالینی دانشجویان 18/20 ±  33/31 بود. ارتباط مثبت مستقیم معناداری بین نمرات دانش و نمره تصمیم‌گیری بالینی وجود داشت(49/0 r = ، 001/0 p<). بین تجربه کار دانشجویی، سابقه دریافت خون در خویشاوندان و تجربه مراقبت از بیمار دریافت‌کننده خون در کارآموزی با نمرات دانش و تصمیم‌گیری بالینی ارتباط معناداری وجود داشت.
نتیجه گیری
با توجه به سطح متوسط دانش و سطح پایین تصمیم‌گیری بالینی دانشجویان، جهت ارتقای ایمنی بیماران، بهتر است دست‌اندرکاران آموزش قبل از فارغ‌التحصیلی دانشجویان با برگزاری دوره‌های تکمیلی و کاربرد روش‌های آموزشی مبتنی بر شایستگی بالینی، از فرصت‌های یادگیری بالینی در حوزه طب انتقال خون استفاده نمایند.
 
واژه‌های کلیدی: کلمات کلیدی: انتقال خون، کودکان، پرستاری، دانشجویان، دانش
متن کامل [PDF 405 kb]   (897 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2341 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: طب انتقال خون
انتشار: 1399/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taheri -Ezbarami Z, Rafie-papkiadeh S, Mirzaie Takmili M, Kazemnejad-Leili's E. Knowledge and Clinical Decision-Making of Nursing Students of Guilan University of Medical Sciences in Use of Blood Transfusion in Pediatric Nursing. Sci J Iran Blood Transfus Organ 2020; 17 (3) :188-199
URL: http://bloodjournal.ir/article-1-1338-fa.html

طاهری ازبرمی زهرا، رفیعی پاپکیاده صغری، میرزایی تکلیمی مهشید، کاظم نژادلیلی احسان. دانش و تصمیم‌گیری بالینی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان درخصوص کاربرد طب انتقال خون در پرستاری کودکان. فصلنامه پژوهشی خون. 1399; 17 (3) :188-199

URL: http://bloodjournal.ir/article-1-1338-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 17، شماره 3 - ( پاییز 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهشی خون Scientific Journal of Iran Blood Transfus Organ
The Scientific Journal of Iranian Blood Transfusion Organization - Copyright 2006 by IBTO
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645