[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: آرشيو مقالات :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
مؤسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
اخبار و رویدادها::
تماس با ما::
تسهیلات تارنما::
فرم تعهد نامه (الزامی)::
اخلاق و مجوزها::
::
جستجو درتارنما

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات تارنما
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک تخصصی مقالات پزشکی

AWT IMAGE

..
نمایه ها
https://vlibrary.emro.who.int/journals_search/?skeyword=the+scientific+journal+of+iranian+blood+transfusion+organization&country=&subject=&indexing_status=&country_group=&so
..
:: جلد 16، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) ::
جلد 16 شماره 3 صفحات 216-208 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش روابط عمومی سازمان انتقال خون در ایجاد مشارکت شهروندان اردبیل در اهدای خون
روح اله وسیله ، علی جعفری
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
چکیده:   (3035 مشاهده)
چکیده
سابقه و هدف
رسالت اصلی سازمان انتقال خون، تهیه خون و فرآورده‌های سالم و کافی برای بیماران است. با پیشرفت علم و فناوری، هنوز هیچ جایگزین مناسبی برای خون انسانی ساخته نشده است. از طرف دیگر مشارکت افراد در فعالیت‌های اجتماعی از جمله اهدای خون داوطلبانه، تحت تاثیر کارکرد نهادهای مختلفی مثل روابط عمومی است. هدف این پژوهش، بررسی نقش روابط عمومی سازمان انتقال خون در ایجاد مشارکت شهروندان شهر اردبیل در اهدای خون بود.
مواد و روش‌ها
این مطالعه توصیفی ـ مقطعی با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای بر روی 384 نفر از شهروندان بالای 18 سال شهر اردبیل و با استفاده از پرسشنامه صورت گرفت. یافته‌ها توسط آزمون رگرسیون و با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها
اهداکنندگان در رده سنی 18 تا 60 سال قرار داشتند. یافته‌های تحقیق حاکی از آن بود که میانگین نقش روابط عمومی 66/3 (انحراف معیار 84/0)، نقش اقناعی 72/3 (انحراف معیار 41/0)، نقش اطلاعی60/3 (انحراف معیار 46/1)، نقش حل مسأله 11/3 (انحراف معیار 51/0)، نقش مشاوره‌ای 45/3 (انحراف معیار 48/0)، نقش مدیریت روابط 80/2 (انحراف معیار 57/0) و میانگین نقش آموزش عمومی 57/2 (انحراف معیار 63/0) می‌باشد.طبق یافته‌ها میانگین مشارکت شهروندان 21/3 (انحراف معیار 33/0)، مشارکت رفتارگرایانه یا مشروط 35/3 (انحراف معیار 51/0)، مشارکت انسجام‌گرا 36/3 (انحراف معیار 73/0) و مشارکت توسعه‌گرا 22/3 (انحراف معیار 78/0) بود.
نتیجه گیری
ابعاد روابط عمومی(نقش اقناعی، اطلاعی، حل مسأله، مشاوره‌ای، مدیریت روابط و آموزش عمومی) سازمان انتقال خون در ایجاد مشارکت در اهدای خون در میان شهروندان اردبیل تأثیر مثبت معناداری دارد.
 
واژه‌های کلیدی: کلمات کلیدی: اهدای خون، روابط عمومی، انگیزه
متن کامل [PDF 282 kb]   (1168 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1165 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اهدا خون
انتشار: 1398/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vasileh R, Jafari A. The role of public relations of Iranian Blood Transfusion Organization in motivation of Ardabil citizens in blood donation. Sci J Iran Blood Transfus Organ 2019; 16 (3) :208-216
URL: http://bloodjournal.ir/article-1-1266-fa.html

وسیله روح اله، جعفری علی. نقش روابط عمومی سازمان انتقال خون در ایجاد مشارکت شهروندان اردبیل در اهدای خون. فصلنامه پژوهشی خون. 1398; 16 (3) :208-216

URL: http://bloodjournal.ir/article-1-1266-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 16، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهشی خون Scientific Journal of Iran Blood Transfus Organ
The Scientific Journal of Iranian Blood Transfusion Organization - Copyright 2006 by IBTO
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645